Menurut kamus dewan seni membawa maksud halus iaitu kecil, elok, tipis dan halus, enak di dengar iaitu mengenai suara, comel bentuk badan manakala seni membawa maksud karya termasuklah sajak, lukisan, muzik dan lain lagi yang dicipta dengan bakat atau kecekapan dan hasil daripada sesuatu ciptaan. Visual pula dari segi bahasa bermaksud tampak iaitu yang boleh dilihat melalui deria penglihatan. Terdapat juga istilah seni rupa, seni halus, seni lukis dan seni reka.
Dalam Ensiklopedia Malaysiana (1996 )
ialah satu istilah yang digunakan bagi sesuatu yang indah-indah pada pandangan
pacaindera manusia samada melalui penglihatan atau pendengaran.
Menurut buku Fine art in Islamic
civilization (1981), pemikir Islam iaitu Imam Al- Ghazali memperkatakan bahawa
seni itu indah melalui pandangan kecantikan dan keindahan.
Mengikut Ibn. Khaldun "seni itu adalah kebenaran, keindahan
dan kebaikan di mana di dalamnya terkandung ciri-ciri estetika dan
logika".
Oleh itu penjelasan konsep seni visual
bolehlah didasarkan kepada beberapa aspek pernyataan diri ( self expression),
pengalaman dan sensasi visual dan sentuh samada dalam bentuk 2D dan 3D. Seni
visual boleh dibahagikan kepada dua jenis penghasilan iaitu pengkaryaan dan
perekaan.
Ialah
penghasilan seni halus dalam bentuk 2D dan 3D. Kebanyakan bahan-bahan yang
terhasil menggunakan media dan teknik konvensional iaitu alatan dan media asas
dan kurang mengunakan bantuan teknologi. Contoh pengkaryaan ialah lukisan,
catan, seni cetak dan arca.
Ialah penghasilan 2D dan 3D yang lebih banyak menggunakan teknik dan media baru berteraskan teknologi. Contoh perekaan ialah grafik dan multimedia ( komunikasi visual), reka bentuk teknologi seperti rekaan industeri ( automobil, logam halus, tekstil dll ) dan reka bentuk persekitaran seperti seni hiasan dalaman & seni lanskap.
Matlamat mata pelajaran Pendidikan
Seni Visual sekolah rendah adalah untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis,
kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual. Kandungan kurikulum
berupaya membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai
keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat
menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan
hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Peranan yang dimainkan oleh seni visual boleh
dilihat dari dua aspek yang utama iaitu psikologi dan sosiologi.
Peranan psikologi dilihat dari segi perkembangan
dan pembentukan diri individu berdasarkan kepada perkembangan sensitiviti,
emosi kreativiti dan ekspresi yang berlaku dalam diri individu melalui aktiviti
seni visual.
Sensitiviti pula merupakan kepekaan dan kebolehan
membuat pertimbangan dan persepsi dari segi sosial serta estetik. Pembelajaran
seni visual, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan kepekaan sensitiviti (
kebolehan untuk merasa dan menghayati ).
Emosi ialah keupayaan melahirkan idea, rasa hati,membuat pertimbangan dan pernyataan diri. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat membangkitkan perasaan dan memantapkan sensibiliti, mencorak perlakuan perasaan yang semulajadi seperti rasa cinta atau rasa takut.
Kreativiti, boleh dilihat dari diri individu yang
mempunyai daya kreatif. Individu ini berupaya mengubah dan mentafsir semula
sesuatu benda yang ada kepada penghasilan yang lebih menarik. Individu ini
sensitif kepada masalah di sekelilingnya, yang kemudiannya bertindak mencari
jalan keluar dalam bentuk penghasilan. Penghasilannya yang dilakukannya adalah
melalui daya kreatifnya berdasarkan keupayaan dan kehendaknya untuk mengubah
sesuatu keadaan supaya lebih sempurna. Individu ini juga berupaya bertindak
berdasarkan kebolehannya menyesuaikan sesuatu keadaan kepada sesuatu keadaan
yang lebih baik. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan
keupayaan membuat dan merekacipta,
menjadikan individu lebih imaginatif dalam pengkaryaan dan perekaan.
Ekspresi ialah tindakbalas emosi hasil daripada
interaksi atau komunikasi dengan persekitaran, orang lain,masyarakat, peristiwa
dan benda. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan
pengucapan, curahan idea, gambaran pemikiran dan perasaan, menggambar, memberi
makna menerusi perkataan, pergerakan, arahan dan simbol. Selain itu, ia dapat
memberikan kepada individu berkomunikasi idea, perasaan dan emosi.
Peranan SV dalam membentuk dan mengembang budaya
setempat dan sejagat (seni dan masyarakat ). Antara peranan SV :
Falsafah pemikiran, manifestasi,
idea, individu atau kumpulan dalam menyebar dan membangkit nilai, semangat dan
perasaan melalui SV. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat
membangkitkan semangat kebangsaan dan sayangkan Negara. Contoh hasil karya yang
memaparkan unsur nasionalisme ialah Tugu Negara (arca) dan juga potret-potret
pemimpin negara.
Kesedaran
nilai persekitaran, unsur keselesaan dan keharmonian dalam SV. Pembelajaran SV,
aktiviti dan apreasiasinya dapat mengukuhkan kepekaan dan sesitiviti terhadap
kepentingan sekeliling yang memberi kesan kepada kehidupan. Antara contohnya
Rumah rakit – Kuala Lipis karya Peter Harris dan Waktu Pagi Di Kampung, karya
Lai Foog Mooi, reka bentuk lanskap dan hiasan dalaman.Rumah rakit- Kuala Lipis.
SV
sebagai saluran untuk menyampaikan dan menyebar idea, hasrat atau kepercayaan,
pengaruh dan kuasa. Contohnya Poskad kepada Dunia, karya Awang Damit Ahmad.
Poskad kepada dunia (1990).
SV dalam melaksanakan ritual/upacara sesuatu
budaya dan adat resam dalam aktiviti kehidupan masyarakat. Kebanyakan hasil
karya adalah berbentuk 3D atau arca. Contohnya Patung Jah Hut dan Mah Meri,
yang menjadi patung penyembahan orang-orang asli di Pahang dan Selangor.
SV untuk
ketenangan, kepuasan dan
keselesaan. Hasil karya yang dihasilkan adalah untuk
kepuasan pelukis dari cetusan
dalaman diri pelukis itu sendiri. Contohnya, Semangat Bumi, Air, dan Udara, karya
Patrick Ng Kah Onn.
Seni untuk perkembangan kanak-kanak adalah penting
menurut sebuah artikel yang bertajuk “Kepentingan Seni Visual Dalam
Perkembangan Kanak-Kanak” menyatakan bahawa terdapat 5 aspek dalam perkembangan
kanak-kanak diantaranya ialah kognitif, fizikal, kreativiti, persepsi, sosial
dan emosi antara aspek penting dalam perkembangan seni untuk kanak-kanak.
Selain itu, seni pada kanak-kanak adalah
salah satu medium terpenting dalam komunikasi.melalui karya yang dihasilkan
melalui sudut psikologi dapat menilai emosi kanak-kanak tersebut. Seterusnya,
melukis adalah salah satu cara untuk mencapai kepuasan diri bagi kanak-kanak
dalam melepaskan emosi yang tersimpan di dalam diri mereka. Selanjutnya,
melukis juga dapat meningkatkan daya penguasaan kendiri kanak-kanak tersebut
atau lebih dikenali sebagai ‘self esteem’.
Selain itu , ruang yang selesa dan kondusif dapat
mengawal emosi murid-murid dari perasaan bosan dan tertekan melakukan aktiviti
seni. Ketika murid-murid sedang melakukan aktiviti seni mereka akan berasa
lebih gembira dan berkeyakinan tinggi dalam melakukan karya mereka yang
tersendiri. Melalui luahan yang ditunjukkan oleh setiap kanak-kanak di dalam
hasil karya mereka dapat menunjukkan emosi sebenar mereka. Kanak-kanak
merupakan antara umur yang mudah untuk terpengaruh dengan keadaan sekeliling.
Kehidupan di rumah banyak mempengaruhi emosi dan juga psikologi dalam
perwatakan kanak-kanak. Disebabkan inilah kebanyakkan kanak-kanak lebih gemar
meluahkan perasaan mereka dalam hasil kerja seni mereka.
Melalui seni juga, dia akan
dapat untuk memahami dan meluahkan perasaan. Terutama ketika melukis dalam seni
visual, jika emosinya stabil lukisan yang dihasilkan akan cantik dan
kreativitinya akan lebih menyerlah. Begitu juga jika dalam permainan muzik,
cara kanak-kanak itu bermain alat dapat dipantau. jika kuat pukulan alat muzik
memungkinkan terdapat gangguan emosi tetapi jika pukulan stabil, besar
kemungkinan emosinya baik.
Artikel “Psikologi dalam pendidikan
seni visual kanak-kanak”http://tiejay.tripod.com/psikologi.htm
Artikel “Perkembangan Kreativiti dan
Pembelajaran Kanak-kanak” http://inspirasiku11.blogspot.com/2011/06/perkembangan-kreativiti-dan.html
Artikel “Perkembangan Seni
Kank-kanak” http://aidaliepurnamamerindu-aidalie.blogspot.com/2010/06/perkembangan-seni-kanak-kanak.html
Artikel “Kreativiti dalam Pendidikan
Seni Visual”
Bok Kai Wa, Ibrahim Syed. (1998).
Pendidikan Seni SPM. Kuala Lumpur:
Eastview Publication Sdn. Bhd.
Elsie Tan. (2001). Pendidikan Seni
KBSM. Seri Kembangan, Selangor: Cemerlang Publication Pelangi Sdn. Bhd.
Kathleen Chee. (2001). Fokus
Pendidikan Seni. Kuala Lumpur: Penerbitan Pelangi.
No comments:
Post a Comment