Saturday, December 7, 2013

perkembangan kanak-kanak





Berdasarkan perkembangan kanak-kanak. Merujuk kepada perubahan saiz fizikal, kadar pertumbuhan bahagian-bahagian badan, fungsi anggota-anggota badan dan perawakan manusia ( Woolfolk dan margetts, 2007 ) , perkembangan fizikal merangkumi pertumbuhan fizikal, kemahiran pergerakan kasar dan halus, menurut Hurlock 1978, perubahan2 yang berlaku ini merangkumi tingkah laku kanak2 secara langsung dan tidak langsung. Peringkat perkembangan fizikal kanak2 terbahagi kepada 2 kategori iaitu peringkat awal kanak-kanak dalam lingkungan 7 hingga 6 tahun dan peringkat kanak-kanak dalam lingkugan 7 – 12 tahun.
Bagi peringkat awal kanak-kanak, kadar pertumbuhan fizikal mereka pada peringkat ini adalah perlahan berbanding dengan pertumbuhan pada tahun pertama kanak. Ketinggian kanak-kanak pada peringkat ini juga adalah 2 kali ketinggian semasa lahur manakal berat badannya pula berkemungkinan bertambanh sebnyak empat kali ganda.
Berbanding perkembangan kanak bagi ketegori kanak berusia 7 – 12 tahun pula kadar petumbuhan dan perkembangan mereka adalah stabil dan tidak begitu pesat berbanding peringkat seblum ini. Selain itu pertumbujjan dan perkembangan mereka lebih bercorak penambahbaikan kemahiran-kemahiran psikomotor yang sedia ada.
Merujuk kepada perubahan-perubahan yang berlaku dalam otak manusia sebagai contoh dalam persepsi pengamatan penanggapan, penguasaan bahasa, pembelajaran, ingatan dan penyelesaian masalah.
Seorang ahli falsafah terkemuka jean piaget 1896 – 1980 merupakan seorang ahli psikologi Switzerland yang telah mengasaskan teori piaget iaitu merujuk kepada perkembangan kognitif kepada potensi am yang ada dalam diri manusia untuk melakukan sesuatu dengan cara tertentu sebagai contoh sewaktu di lahirkan bayi telah di lengkapkan dengan beberapa gerakan pantulan seperti menghisap , memandang , mencapai , merasa dan memegang.

1)    Faktor kematangan biologi
2)    Faktor interaksi individu dengan persekitaran
3)    Faktor pengalaman sosial
4)    Faktor keseimbangan.


1.2.2.  Peringkat

Terbahagi kepada empat peringkat :

1)    Sensorimotor Semenjak lahir – 2 tahun
2)    Peringkat pra-operasi ( 2-7 tahun )
3)    Peringkat operasi konkrit 7-11 tahun
4)    Peringkat operasi formal 11 – keatas
Menurut vygotsky’s perkembangan pemikiran kognitif ini dibentuk dari keadaan sekeliling yang di kawasan yang di duduki. Menurut beliau pemikiran kognitif ini terbentuk hasil daripada tindak balas sosial , arahan , undang-undang , peraturan yang di sekeliling mereka.
Umur 7 hingga 11 kanak-kanak terdiri daripada tengah. Sesetengah pihak berkuasa membahagi pertengahan zaman kanak-kanak ke dalam tempoh awal pertengahan (umur 7-9) dan lewat pertengahan (umur 10-11). Seperti bayi, kanak-kanak, dan kanak-kanak prasekolah, kanak-kanak lebih tua berkembang dari segi fizikal dan kognitif, walaupun pertumbuhan mereka adalah lebih perlahan daripada ia adalah pada zaman kanak-kanak awal.
Pembangunan fizikal di tengah-tengah zaman kanak-kanak mempunyai ciri-ciri perubahan besar dalam corak pertumbuhan. Perbezaan-perbezaan ini mungkin disebabkan oleh jantina, keturunan, genetik, hormon, pemakanan, alam sekitar, atau penyakit. Walaupun kanak-kanak daripada kumpulan umur ini mengikuti corak asas yang sama pembangunan, mereka tidak semestinya matang pada kadar yang sama. Kebanyakan gadis mengalami muncrat pertumbuhan preadolescent sekitar umur 9 atau 10, manakala kebanyakan kanak-kanak lelaki mengalami pancutan pertumbuhan yang sama di sekitar umur 11 atau 12. Kanak-kanak yang tidak menerima nutrisi yang mencukupi atau perhatian perubatan yang mungkin berisiko untuk terbantut atau tertangguh pembangunan pertumbuhan. Sebagai contoh, kanak-kanak yang tinggal di negara yang kekurangan zat makanan tidak menjadi masalah cenderung untuk menjadi lebih tinggi daripada kanak-kanak yang tinggal di negara yang kekurangan zat makanan adalah satu masalah.

Perubahan fizikal, perkembangan otak dan sistem saraf, kemahiran motor kasar dan halus, dan isu-isu kesihatan adalah aspek penting dalam pembangunan fizikal semasa zaman kanak-kanak pertengahan seperti dalam peringkat perkembangan sebelumnya.



Sekolah-kanak berfikir secara sistematik mengenai pelbagai topik yang lebih mudah daripada kanak-kanak prasekolah. Kanak-kanak mempunyai lebih sengit metakognisi, rasa dunia mereka sendiri dalam. Kanak-kanak ini menjadi semakin mahir dalam penyelesaian masalah.
Piaget merujuk kepada perkembangan kognitif berlaku antara umur 7 dan 11 sebagai peringkat operasi konkrit. Piaget menggunakan operasi istilah untuk merujuk kepada kebolehan berbalik bahawa kanak-kanak itu belum lagi dibangunkan. By balik, Piaget dirujuk kepada tindakan mental atau fizikal yang boleh berlaku dalam lebih daripada satu cara, atau berbeza arah. Walaupun pada peringkat operasi konkrit, kanak-kanak lebih tua tidak boleh berfikir kedua-dua logik dan abstrak. Sekolah-kanak adalah terhad kepada pemikiran konkrit dalam ketara, jelas, tepat, dan uni-arah terma-berdasarkan pengalaman sebenar dan konkrit dan bukannya pada abstrak. Kanak-kanak tidak menggunakan pemikiran ajaib dan tidak mudah diperdaya sebagai kanak-kanak yang lebih muda. Tidak seperti kanak-kanak prasekolah, sekolah-kanak tahu lebih baik daripada meminta ibu bapa mereka untuk membawa mereka terbang di udara seperti burung lakukan.
Piaget menyatakan bahawa proses pemikiran kanak-kanak berubah dengan ketara pada peringkat operasi konkrit. Sekolah-kanak boleh melibatkan diri dalam pengelasan, atau keupayaan untuk kumpulan mengikut ciri-ciri, dan pesanan siri, atau keupayaan untuk kumpulan mengikut perkembangan logik. Kanak-kanak datang untuk memahami hubungan sebab-dan-kesan dan menjadi mahir matematik dan sains. Memahami konsep jati diri seseorang itu stabil kekal konsisten walaupun keadaan berubah-adalah satu lagi konsep difahami oleh kanak-kanak yang lebih tua. Sebagai contoh, kanak-kanak lebih tua memahami konsep identiti stabil bapa mengekalkan identiti lelaki tidak kira apa yang dia memakai atau berapa lama dia menjadi.
Pada pandangan Piaget, kanak-kanak pada awal peringkat operasi konkrit menunjukkan pemuliharaan, atau keupayaan untuk melihat bagaimana ciri-ciri fizikal tetap kekal sebagai penampilan dan perubahan bentuk. Tidak seperti kanak-kanak prasekolah, sekolah-kanak memahami bahawa jumlah yang sama tanah liat dibentuk menjadi pelbagai bentuk kekal jumlah yang sama. Seorang kanak-kanak operasi konkrit akan memberitahu anda bahawa lima bola golf adalah nombor yang sama seperti lima guli, tetapi bola golf adalah lebih besar dan mengambil ruang yang lebih daripada guli.
Piaget percaya bahawa kebolehan kognitif pra-operasi adalah terhad oleh egocentrism-ketidakupayaan untuk memahami sudut pandangan orang lain. Tetapi egocentrism tidak ditemui pada kanak-kanak pada peringkat operasi konkrit. Menjelang tahun sekolah, kanak-kanak biasanya telah mengetahui bahawa orang lain mempunyai pandangan mereka sendiri, perasaan, dan keinginan.
Model Piaget perkembangan kognitif telah datang di bawah serangan yang semakin meningkat dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Developmentalists moden telah sering dirujuk eksperimen yang bercanggah dengan aspek-aspek tertentu teori Piaget. Sebagai contoh, ahli-ahli teori kognitif seperti Robert Siegler telah menjelaskan fenomena pemuliharaan yang perlahan, perubahan progresif dalam kaedah-kaedah yang menggunakan kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah, dan bukannya perubahan secara tiba-tiba dalam kapasiti kognitif dan skema. Penyelidik lain telah menunjukkan bahawa anak-anak muda dan tua dibangunkan oleh berjalan melalui kontinum kapasiti dan bukannya siri peringkat diskret. Di samping itu, penyelidik percaya bahawa kanak-kanak memahami lebih daripada Piaget teori. Dengan latihan, sebagai contoh, anak-anak muda boleh melaksanakan banyak tugas-tugas yang sama seperti kanak-kanak yang lebih tua. Penyelidik juga mendapati bahawa kanak-kanak tidak begitu egosentrik, dibisikkan, ajaib, atau konkrit sebagai Piaget diadakan, dan bahawa pembangunan kognitif mereka adalah sebahagian besarnya ditentukan oleh pengaruh biologi dan budaya.
Sekolah-kanak adalah lebih baik pada kemahiran daripada mengingati anak-anak muda. Mengalami lebih dari dunia, kanak-kanak lebih tua mempunyai lebih banyak untuk menarik apabila apabila pengekodan dan mengingati maklumat. Di sekolah, kanak-kanak lebih tua juga belajar bagaimana untuk menggunakan alat-alat mnemonik, atau strategi memori. Mewujudkan lyrics lucu, merangka akronim, chunking fakta (berbuka senarai panjang barang-barang ke dalam kumpulan tiga dan empat), dan membacakan fakta (mengulangi mereka banyak kali) membantu kanak-kanak menghafal jumlah yang semakin rumit dan jenis maklumat.
Anak-anak muda boleh ingat lagi apabila mengambil bahagian dalam pembelajaran koperatif, di mana pendidikan dewasa yang diselia bergantung kepada rakan-rakan berinteraksi, berkongsi, merancang, dan menyokong satu sama lain. Kemajuan mentalists bersetuju kepada nilai relatif pembelajaran koperatif berbanding pembelajaran didaktik, di mana seorang guru pensyarah kepada pelajar.
Sekolah-kanak juga mula memperlihatkan metamemory, atau keupayaan untuk memahami sifat ingatan dan meramalkan bagaimana seseorang akan ingat sesuatu. Metamemory membantu kanak-kanak rasa berapa banyak masa kajian diperlukan untuk ujian matematik minggu depan.

Psikologi dan pihak berkuasa lain yang sangat berminat dengan kecerdasan kanak-kanak. Kepintaran adalah kapasiti disimpulkan kognitif yang berkaitan dengan pengetahuan seseorang, penyesuaian, dan keupayaan untuk sebab dan bertindak sengaja. Sekitar awal abad kedua puluh, Alfred Binet dan Simon Théophile diukur persepsi, ingatan, dan perbendaharaan kata kanak-kanak. Ini penyelidik dibahagikan umur mental kanak-kanak, atau tahap pencapaian intelektual, dengan beliau umur kronologi, atau umur sebenar, untuk menghasilkan darjah kecerdasan kanak-kanak (IQ). Tahun kemudian, IQ purata bagi seorang kanak-kanak telah ditetapkan pada 100. Hari ini, dua ujian IQ yang paling terkenal untuk kanak-kanak Skala Perisikan Stanford-Binet dan Wechsler Skala Perisikan untuk Kanak-kanak (WISC), kedua-duanya telah dikemaskini beberapa kali.
Sesetengah ahli psikologi menunjukkan bahawa sifat pelbagai rupa kecerdasan memerlukan perbezaan antara kecerdasan asas (akademik IQ) dan gunaan kecerdasan (IQ praktikal). Sebagai contoh, Howard Gardner mencadangkan bahawa kanak-kanak mempamerkan kecerdasan pelbagai, termasuk keupayaan muzik, pergerakan yang kompleks, dan empati. Begitu juga, Robert Sternberg dicadangkan teori triarchic perisikan, yang menyatakan bahawa kecerdasan terdiri daripada tiga faktor: kemahiran maklumat pemprosesan, konteks dan pengalaman. Ketiga-tiga faktor menentukan sama ada kognisi atau kelakuan bijak.
Kecerdasan individu, sekurang-kurangnya seperti yang diukur oleh ujian IQ, masih agak tetap sepanjang hayat. Namun perbezaan yang besar dalam skor IQ wujud di pelbagai individu. Perbezaan individu mungkin hasil daripada beberapa kombinasi genetik, rumah dan persekitaran pendidikan, motivasi, pemakanan dan kesihatan, status sosio-ekonomi, dan budaya.
Menjelang awal pertengahan zaman kanak-kanak, kanak-kanak biasanya telah memperoleh lebih ramping, penampilan yang lebih sukan. Perempuan dan lelaki masih mempunyai bentuk badan yang sama dan kadar yang sehingga kedua-dua jantina mencapai akil baligh, proses di mana kanak-kanak seksual matang menjadi remaja dan orang dewasa. Selepas baligh, ciri-ciri seksual sekunder-dada dan keluk dalam perempuan, suara yang lebih mendalam dan luas di bahu lelaki-membuat perempuan yang membezakan dari lelaki lebih mudah.
Perempuan dan lelaki membesar kira-kira 2 hingga 3 inci dan mendapat kira-kira 7 paun setahun sehingga akil baligh. Tulang dan otot rangka memperluas dan memanjangkan, yang boleh menyebabkan kanak-kanak (dan remaja) mengalami semakin sakit. Pertumbuhan tulang di tengah-tengah zaman kanak-kanak juga dikaitkan dengan kehilangan gigi luruh, atau gigi bayi.
Sepanjang pertengahan kanak-kanak, kanak-kanak perempuan adalah lebih kecil daripada kanak-kanak lelaki dan mempunyai kurang jisim otot. Sebagai kanak-kanak perempuan memasuki akil baligh, bagaimanapun, mereka boleh menjadi lebih besar daripada kanak-kanak lelaki umur yang sama, yang memasuki akil baligh beberapa tahun kemudian. Apabila kanak-kanak lelaki mula matang seksual, ketinggian dan berat mereka akhirnya mengatasi ketinggian dan berat kanak-kanak perempuan umur yang sama.

3.2.1.  Perkembangan otak dan sistem saraf

Pembangunan sistem otak dan saraf terus pada pertengahan kanak-kanak. Tingkah laku dan kebolehan kognitif yang lebih kompleks menjadi mungkin sebagai sistem saraf pusat matang.
Awal di tengah-tengah kanak-kanak, muncrat pertumbuhan berlaku dalam otak supaya pada usia 8 atau 9, organ adalah hampir dewasa saiz. Perkembangan otak pada pertengahan zaman kanak-kanak mempunyai ciri-ciri pertumbuhan struktur tertentu, terutama lobus hadapan. Ini lobus, yang terletak di bahagian depan otak hanya di bawah tengkorak, bertanggungjawab bagi perancangan, pemikiran, pertimbangan sosial, dan membuat, selain fungsi lain keputusan beretika. Kerosakan ke bahagian ini keputusan otak dalam ledakan emosi tidak menentu, tidak boleh merancang, dan penghakiman miskin. Yang paling anterior (depan) bahagian lobus hadapan adalah korteks prefontal, yang nampaknya bertanggungjawab bagi personaliti.
Sebagai saiz lobus hadapan meningkat, kanak-kanak dapat melibatkan diri dalam tugas-tugas kognitif semakin sukar, seperti melakukan satu siri tugas dalam susunan yang munasabah. Satu contoh ialah pemasangan mainan mekanikal: membongkar keping, yang menghubungkan bahagian, membuat langkah model dengan menambah sumber kuasa-satu siri tugas yang perlu diselesaikan dalam susunan yang betul untuk mencapai keputusan tertentu.
Lateralization kedua-dua hemisfera otak, juga terus pada pertengahan zaman kanak-kanak, seperti juga kematangan callosum corpus (jalur gentian saraf yang menghubungkan kedua-dua hemisfera serebrum), dan kawasan-kawasan lain sistem saraf. Menariknya, kanak-kanak mencapai operasi konkrit sekitar usia 7 apabila sistem otak dan saraf telah membangunkan sejumlah sambungan neural. Apabila sambungan neural telah dibangunkan, keupayaan kanak-kanak untuk melihat dan berfikir tentang kemajuan dunia dari egosentrik, pandangan ajaib untuk cara yang lebih konkrit dan sistematik berfikir.

3.3. Pembangunan neuron dan Kawasan Otak

3.3.1.   Bilangan dan Saiz

otak, saraf AOS terus berkembang sekurang-kurangnya ke remaja. Ada otak, AOS
meningkatkan saiz juga adalah disebabkan oleh myelination, proses encasing banyak sel-sel dalam otak dengan sarung myelin (lihat Rajah 2.2). Th adalah proses meningkatkan kelajuan di mana maklumat bergerak melalui sistem saraf (Schnaar & Lopez, 2009). Myelination di kawasan-kawasan otak yang penting dalam menumpukan perhatian tidak lengkap sehingga kira-kira 10 tahun umur. Th e implikasi pengajaran adalah bahawa kanak-kanak akan mempunyai diffi culty memberi tumpuan perhatian mereka dan mengekalkan ia untuk masa yang lama di zaman kanak-kanak awal, tetapi perhatian mereka akan meningkatkan kerana mereka bergerak melalui tahun-tahun sekolah rendah. Th e yang paling banyak meningkatkan myelination, yang berlaku di dalam otak, AOS lobus hadapan, di mana hujah dan pemikiran berlaku, berlaku semasa remaja (Giedd & lain-lain, 2009).
Satu lagi aspek penting dalam otak, AOS pembangunan pada tahap sel adalah peningkatan dramatik dalam sambungan antara neuron (sel saraf) (Turrigiano, 2010). Jurang kecil Synapsesare antara neuron di mana sambungan antara neuron adalah dibuat. Penyelidik telah menemui satu aspek yang menarik sambungan sinaptik. Hampir dua kali ganda daripada sambungan ini dibuat daripada yang pernah akan digunakan (Huttenlocher & Dabholkar, 1997). Sambungan yang digunakan menjadi bertambah kukuh dan akan terus hidup, manakala orang-orang yang tidak digunakan akan digantikan dengan laluan lain atau hilang.

3.3.2.   Kemahiran motor

Kemahiran motor kebolehan tingkah laku atau jawatan. Kemahiran motor kasar melibatkan penggunaan pergerakan tubuh badan yang besar, dan kemahiran motor halus melibatkan penggunaan pergerakan tubuh kecil. Kedua-dua kemahiran motor kasar dan halus terus memperbaiki pada pertengahan kanak-kanak.

Kanak-kanak suka untuk menjalankan, melompat, melompat, membaling, menangkap, memanjat, dan kira-kira. Kanak-kanak bermain besbol, menaiki basikal, roller skate, mengambil pelajaran karate, mengambil pelajaran balet, dan mengambil bahagian dalam gimnastik. Seperti sekolah-kanak berkembang secara fizikal, mereka menjadi lebih cepat, lebih kuat, dan lebih baik diselaraskan. Oleh itu, pada pertengahan zaman kanak-kanak, kanak-kanak menjadi lebih mahir dalam aktiviti motor kasar.
Kanak-kanak suka menggunakan tangan mereka dengan cara yang terperinci, juga. Dari awal di prasekolah, kanak-kanak belajar dan mengamalkan kemahiran motor halus. Kanak-kanak prasekolah cut, paste, acuan, bentuk, menarik, cat, membuat, dan menulis. Kanak-kanak ini juga belajar kemahiran seperti mengikat tali kasut, untying knot, dan menggunakan flos gigi mereka. Sesetengah kanak-kanak bernasib baik dapat mengambil pelajaran muzik untuk piano, biola, seruling, atau alat-alat lain. Belajar bermain alat membantu kanak-kanak untuk membangunkan kemahiran motor halus mereka. Pendek kata, bersama-sama dengan pertumbuhan fizikal kanak-kanak datang pembangunan kemahiran motor halus, termasuk rasa kecekapan dan keyakinan untuk menggunakan kemahiran ini.

3.3. Kajian


Kajian ini telah dijalan menggunakan teori kognitif jean piaget bagi murid tahun 2 berumur 8 tahun dengan menggunakan 2 orang murid dari tahun 2 seorang lelaki dan seorang perempuan. Berikut adalah profile murid-murid berkenaan :




Nama :


Alamat :

felda lepar hilir 26300 gambang kuantan , Pahang Malaysia
Jantina :
Lelaki
Umur :

8 tahun
Tarikah lahir :

05/ 04/ 2005
Tahun / kelas / darjah
2 b
Tahap-tahap perkembangan

Berat tinggi bmi 2012
17 kg, 121 cm , 12 kg/m²
2013















3.3.1.1.     rahsia A


Gambar ini menunjuk reaksi murid sedang bertindak balas dari soalan yang diberikan.
Soalan yang di ajukan kepada murid ialah seperti berikut :
Adakah air dalam gelas ini sama banyak atau pun gelas hijau lebih banyak dari gelas kuning ataupun gelas kuning lebih banyak dari gelas hijau ?Murid menjawab air dalam gelas ini sama banyak. Guru telah menuang air kedalam bekas yang lebih besar dan mengemukakan sekali lagi soalan. Air mana yang lebih banyak. Sila lihat gambar di bawah.

Gambar diatas menunjukkan murid tengah menunjukkan kepada bekas yang lebih besar bagi menjawab soalan guru. Apa bila ditanya kenapa air dalam bekas ini lebih banyak. Murid menjawab kerana bekas ini kelihatan lebih besar walaupun agak rendah berbanding dari gelas sebab itu air dalam bekas ini lebih banyak dari gelas hijau.





Nama :


jantina :
Perempuan
Alamat :

taman leper saujana , leper hilir , 26300 gambang , kuantan. Malaysia
Umur :

8 tahun
Tarikah lahir :

09 / 01 / 2005
Tahun / kelas / darjah
2 b
Tahap-tahap perkembangan :

Tinggi , berat , bmi 2012
120 cm 18 kg  12.5 kg/m²
2013


perempuan ini juga menjawab soalan yang sama dengan jawapan yang sama iaitu air didalam bekas besar mempunyai lebih banyak air daripada gelas berwarna hijau. Ini adalah kerana kanak-kanak mengukur sesuatu dengan apa yang di lihat tanpa menggunakan logik akal. 
 

Masalah tingkah laku dalam bilik darjah tidak asing lagi kepada seorang guru tidak kiralah d sekolah rendah , sekolah menengah atau peringkat diploma dan ijazah.  Dan masalah tingkah laku ini tidak pernah putus dibincangkah oleh para sarjana dah ahli akedemik dalam mengatasi dan mengenali punca masalah ini dan kita dapati berbagai cara telah di buat untuk mengatasi masalah ini. Disini akan disenaraikan beberapa jenis tingkah laku masalaah dan cara bagaimana untuk mengatasi masalah.
Secara umumnya,  tingkah laku bermasalah  dapat dikategorikan kepada tingkah laku bermasalah  positif dan tingkah laku bermasalah negatif.

Tingkah laku bermasalah positif

Tingkah laku bermasalah positif bermaksud tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh kanak-kanak tetapi tingkah laku itu akan menjadi bermasalah sekiranya dilakukan secara berlebihan atau tanpa kawalan dan boleh menimbulkan masalah kepadanya. Misalnya, sifat ingin tahu yang berlebihan kepada seorang kanak-kanak boleh  menyebabkannya bertindak keterlaluan sehingga menyusahkan dirinya dan orang lain.


Tingkah laku bermasalah negatif

Tingkah laku bermasalah negatif adalah jelas iaitu tingkah laku yang menimbulkan masalah kepada dirinya dan juga orang lain. Beberapa contoh tingkah laku bermasalah negatif adalah seperti berikut:


1.    kurang memberikan perhatian
2.    hiperaktif
3.    pendiam
4.    sensitif
5.    apati (tidak kisah kepada arahan guru)
6.    sikap melengahkan dan sambil lewa
7.    gemar bercakap
8.    menganggu rakan
9.    membuli
10.  berbohong
11.  menipu
12.  menimbulkan kekecohan dalam bilik darjah
13.  kurang sopan
14.  mencuri
15.  merosakkan harta benda
16.  mudah marah dan agrasif



·                     diri murid
·                     guru
·                     sekolah
·                     latar belakang murid



·                     merancang
·                     gunakan pelbagai kaedah dan teknik
·                     yakin
·                     berminat dan mengambil berat terhadap murid
·                     rol model
·                     adil
·                     komunikasi yang jelas
·                     memberikan bimbingan dan maklum balas
·                     tenang dalam menangani masalah di dalam bilik darjah


Seorang guru bertindak sebagai ahli falsafah dan panduan kepada pelajar. Dia mesti mengetahui pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak dan keperluan di tahap yang berbeza. Psikologi pendidikan membantu guru untuk mengkaji keupayaan, minat, kecerdasan, keperluan dan menggunakan teknik-teknik pengajaran yang berbeza untuk komunikasi yang berkesan. Utiliti psikologi pendidikan untuk guru-guru telah ditekankan dalam kedua-dua teori dan amalan pengajaran dan pembelajaran.

Kepentingan psikologi pendidikan untuk guru boleh dibahagikan kepada dua aspek iaitu:

(I) Untuk mengkaji pengajaran dan pembelajaran situasi.

(Ii) Permohonan pengajaran dan pembelajaran prinsip-prinsip.


Psikologi pendidikan menyumbang banyak untuk meningkatkan kecekapan pengajaran guru di kawasan yang berbeza seperti berikut: -


Seorang guru perlu berhati-hati terhadap sekumpulan pelajar dalam situasi bilik kelas. Oleh kerana, variasi yang luas dalam kebolehan yang berbeza di kalangan pelajar. Oleh itu, ia adalah sangat penting untuk memahami perbezaan individu pelajar mengenai keupayaan, minat, sikap dan keperluan pada tahap yang berbeza pertumbuhan dan pembangunan.


Satu teori yang maju pengajaran bilik kelas dan pembelajaran berguna untuk transaksi kandungan kepada pelajar dengan berkesan, termasuk iklim kelas bilik dan kecekapan pengajaran yang diperlukan untuk komunikasi yang berkesan dan persembahan kandungan. Seorang guru mesti tahu prinsip-prinsip yang sesuai dalam pengajaran-pembelajaran, pendekatan yang berbeza untuk mengajar untuk hasil yang lebih baik daripada proses pengajaran-pembelajaran.


Kaedah pengajaran adalah berdasarkan ciri-ciri perkembangan pelajar. Sebagai contoh Sejarah yang diajar dengan berkesan untuk anak-anak kecil dengan bantuan kaedah bercerita kerana kanak-kanak kecil seperti cerita. Jadi pengajaran bilik darjah bergantung kepada pengetahuan guru tentang kepentingan pelajar dan kaedah pengajaran bagi pelajar-pelajar kumpulan umur yang berbeza.

Kursus pengajian ijazah atau diploma tertentu yang disediakan oleh guru-guru. Ilmu psikologi adalah membantu dalam membangunkan kurikulum pelbagai peringkat pelajar dalam mata pelajaran yang berbeza. Ciri-ciri dan keperluan pelajar pembangunan juga diambil kira dalam penggubalan kurikulum.

Dalam proses aktiviti di dalam bilik darjah, kesihatan mental guru dan peranan penting diajar memainkan pengajaran dan pembelajaran. Sebagai pengaruh keadaan mental secara langsung pencapaian pelajar. Kesihatan mental guru dan pelajar mesti biasa atau sihat. Terdapat sebab-sebab yang berbeza penyakit mental guru dan diajar. Ia perlu diketahui oleh guru-guru untuk mengawal selia pengajaran - pembelajaran.

Seorang guru perlu memainkan peranan yang berbeza di sekolah sebagai panduan, ahli falsafah, dan pemimpin. Bimbingan adalah jenis bantuan kepada pelajar-pelajar untuk menyelesaikan masalah mereka sendiri. Pengetahuan psikologi membolehkan guru untuk menyediakan panduan pendidikan dan vokasional yang diperlukan untuk pelajar-pelajar kumpulan umur yang berbeza.

Guru telah melaksanakan dua aktiviti penting di dalam kelas seperti pengajaran dan ujian. Aktiviti-aktiviti ujian membantu dalam mengukur hasil pembelajaran pelajar untuk menilai peningkatan dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.





Pendidikan adalah satu percubaan untuk tujuan untuk membawa perubahan yang diingini dalam tingkah laku pelajar. Objektif pendidikan adalah menyedari dari segi perubahan tingkah laku di kalangan pelajar. Guru perlu mewujudkan keadaan pembelajaran untuk memberi pengetahuan dan pengalaman kepada pelajar untuk perubahan tingkah laku. Mereka mempunyai untuk mengaitkan pengajaran untuk belajar dengan kaedah yang sesuai pengajaran.

· Guru boleh mengambil bantuan alat-alat saintifik. Topik persembahan di dalam kelas boleh dibuat menarik dengan melibatkan lebih banyak penyertaan pelajar. Televisyen adalah alat yang lebih popular berbanding dengan radio, televisyen kerana ia menyediakan kedua-dua pengalaman audio dan visual. Banyak konsep-konsep yang sukar boleh dibuat mudah dan menarik dengan menggunakan alat bantu mengajar audio-visual. Pengetahuan psikologi adalah perlu untuk merancang dan alat bantu mengajar yang sesuai.


Pendidikan adalah untuk pembangunan semua pusingan kanak-kanak. Pelaksanaan kurikulum membangunkan hanya aspek kognitif j kanak-kanak. Oleh itu aktiviti-aktiviti lain seperti permainan, sukan pengakap, kanak-kanak perempuan membimbing, perbahasan, program-program kebudayaan adalah penting bersama-sama dengan aktiviti-aktiviti kurikulum bagi keseluruhan beberapa perkembangan kanak-kanak.


Pengajaran Kelas bilik pelbagai subjek dianjurkan oleh jadual sempurna diaturkan. Penyediaan pengetahuan jadual waktu perlu teliti psikologi. Sebagai subjek kesukaran seperti matematik dan sains diletakkan dalam tempoh saya mula-mula dan mata pelajaran lain seperti sejarah, geografi biasanya | diajar dalam tempoh lalu.


Sekolah dan pentadbiran bilik kelas juga perlu adil dan demokratik. Ia harus memberi kebebasan bersuara kepada pelajar untuk meneroka kuasa semula jadi mereka. Masalah-masalah pelajar yang perlu diselesaikan simpati melalui perbincangan dan persefahaman.

Kajian psikologi pendidikan itu, adalah sangat berguna untuk guru-guru untuk merancang, menyusun dan menilai aktiviti-aktiviti pengajaran di dalam kelas pembelajaran.



Meneliti apa personaliti istilah bermakna. Personality refers kepada pemikiran yang tersendiri, emosi, dan tingkah laku yang mencirikan cara individu menyesuaikan diri dengan dunia. Bagaimana personaliti di zaman remaja? Beberapa orang penyelidik telah mendapati bahawa personaliti tidak begitu stabil dalam remaja seperti dalam dewasa (Roberts, Kayu, & Caspi, 2008)  yang lebih besar perubahan dalam personaliti semasa remaja boleh dikaitkan dengan penerokaan identiti baru.
The "Big Five" Faktor Personaliti Sebagai dengan kecerdasan, psikologi adalah berminat dalam mengenal pasti dimensi utama personaliti (Engler, 2009; Olson & Hergenhahn, 2011). Sesetengah penyelidik personaliti berhujah bahawa mereka telah mengenal pasti "Big Five" faktor personaliti, yang "supertraits" fikir untuk menggambarkan personaliti ini dimensi utama: keterbukaan, sifat berhati-hati, extraversion, agreeableness, dan neuroticism Perhatikan bahawa jika anda membuat singkatandaripada nama-nama sifat, anda akan mendapat OCEAN perkataan.Kebanyakan kajian mengenai Big Lima faktor telah menggunakan orang dewasa peserta dalam kajian (McCrae & Costa, 2006; Noft le & Fleeson, 2010). Walau bagaimanapun, peningkatan Beberapa kajian itu memberi tumpuan kepada kanak-kanak dan remaja (paradise & Ciarrochi,2008; Selfh out & lain-lain, 2010; Soto & lain-lain, 2008). Satu kajian baru-baru ini Lima Besar faktor mendapati bahawa agreeableness dan kestabilan emosi meningkat dari awal melaluI lewat remaja (Klimstra & lain-lain, 2009). Keutamaan penemuan dalam kajian Lima Besar faktor dalam zaman kanak-kanak dan remaja adalah kemunculan sifat berhati-hati sebagai peramal utama penyesuaian dan kecekapan (Roberts & lain-lain, 2009). Berikut adalah contoh-contoh penyelidikan baru-baru ini dokumen pautan ini:
● Satu kajian Besar Lima faktor yang menunjukkan bahawa sifat berhati-hati adalah peramal yang terbaik daripada kedua-dua sekolah tinggi dan kolej purata gred mata (Noftie & Robins, 2007). Dalam kajian ini, keterbukaan adalah peramal yang terbaik Sab markah lisan.
● Satu kajian mendapati bahawa sifat berhati-hati dikaitkan dengan hubungan interpersonal yang lebih baik: persahabatan yang lebih tinggi kualiti, penerimaan yang lebih baik dengan rakan-rakan,dan penganiayaan yang kurang oleh rakan-rakan (Jensen-Campbell &Malcolm, 2007).
Lima faktor yang besar boleh memberikan anda satu rangka kerja untuk berfikir tentang ciri-ciri personaliti pelajar anda. Pelajar anda akan berbeza dalam kestabilan emosi mereka, bagaimana extraverted atau pendiam mereka adalah, bagaimana terbuka kepada pengalaman, bagaimana bersetuju, dan bagaimana teliti mereka. Interaksi Orang-Situasi Dalam membincangkan pembelajaran dan berfikir gaya, kita menunjukkan bahawa gaya pelajar boleh berbeza-beza mengikut hal perkara yang pelajar belajar atau memikirkan kira-kira. Th e yang sama adalah benar dengan ciri-ciri personaliti. Menurut kepada konsep orang-keadaan interaksi, cara terbaik untuk ciri-ciri personaliti seseorang individu bukan dari segi peribadi sifat-sifat atau ciri-ciri sahaja, tetapi juga dari segi keadaan terlibat. Penyelidik telah mendapati bahawa pelajar memilih untuk berada di dalam sesetengah keadaan dan mengelakkan orang lain bergantung kepada personaliti merekaciri-ciri (Cervone & Pervin, 2010; Schultz & Schultz, 2009).Katakan anda mempunyai extravert dan pendiam dalam andakelas. Menurut teori orang-keadaan interaksi, anda tidak boleh meramalkan yang mana satu akan menunjukkan penyesuaian yang terbaik melainkan jika anda mempertimbangkan keadaan mereka masuk teori e Th orang-keadaan interaksi meramalkan bahawa extravert akan menyesuaikan diri terbaik apabila diminta untuk bekerjasama dengan orang lain dan yang pendiam akan menyesuaikan diri terbaik apabila diminta untuk menjalankan tugas-tugas secara bebas. Begitu juga, extravert yang mungkin akan lebih bahagia apabila bersosial dengan banyak orang-orang di satu pihak, pendiam ketika di dalam suasana yang lebih peribadi bersendirian atau dengan rakan.
Kesimpulannya, tidak fikir personaliti seperti biasa dooming pelajar untuk bertindak dengan cara yang tertentu dalam semua keadaan. Th konteks e atau perkara keadaan (Berecz, 2009; Larsen & Buss, 2010). Memantau situasi di mana pelajar-pelajar dengan pelbagai personality ciri-ciri yang seolah-olah rasa paling selesa dan menyediakan mereka dengan peluang-peluang untuk belajar dalam keadaan-keadaan. Jika sifat personaliti tertentu boleh memudaratkan kepada pelajar yang prestasi sekolah (mungkin seorang pelajar begitu pendiam bahawa dia atau dia takut bekerja dalam satu kumpulan), memikirkan cara-cara anda boleh menyokong pelajar kepada perubahan.






6. sensored... huhuuhh












Abdullah  Yusoff  &  Che  Rabiah  Mohamed.  (1995). Jurnal  Dewan  Bahasa-Teori Pembelajaran  Sosial  dan  Pemerolehan  Bahasa.  Kuala  Lumpur:  Dewan  Bahasa dan Pustaka.
Arieff  Salleh  Rosman  &  Wardah  Mokhtar.  (2005). Membentuk  Jati  Diri  Remaja. Bentong: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd
Azizi Yahya, Jaafar Sidek Latif, Shahrin Hashim, & Yusof Boon. (2005). Psikologi Sosial Alam Remaja. Bentong: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Bee, H. (1995). The Developing Child (7th edition). New York: Harper Collins College Publishers.
Bowe, F. G. (2000). Birth to Five: Early Childhood Special Education.(Ed. Ke-2). USA: Delmar Thomson Learning.
Choong Choe Hin, Choo Yan Tong, Quek Yoke Hua, Sivajothi a/p V. Kathirasoo, Chia Lok Thye. (1997). Fokus Biologi SPM. Seri Kembangan: Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Denes,  P.  B.,  &  Pinson,  E.  N.  (1993). The  Speech  Chain    The  Physics  &  Biology  of Spoken Language. W. H Freeman & Company.
Mohd Sharani Ahmad. (2003). Pemantapan Sosioemosi Kanak-kanak. Dalam Panduan Kurikulum Prasekolah.Bentong: PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd.
Tanner, J. M. (1978). Fetus into Man: Physical Growth from Conception to Maturity. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Woolfolk, A. E. (1993). Educational Psychology. USA: Allyn & Bacon.



No comments: