Berdasarkan perkembangan kanak-kanak. Merujuk
kepada perubahan saiz fizikal, kadar pertumbuhan bahagian-bahagian badan,
fungsi anggota-anggota badan dan perawakan manusia ( Woolfolk dan margetts,
2007 ) , perkembangan fizikal merangkumi pertumbuhan fizikal, kemahiran
pergerakan kasar dan halus, menurut Hurlock 1978, perubahan2 yang berlaku ini
merangkumi tingkah laku kanak2 secara langsung dan tidak langsung. Peringkat
perkembangan fizikal kanak2 terbahagi kepada 2 kategori iaitu peringkat awal
kanak-kanak dalam lingkungan 7 hingga 6 tahun dan peringkat kanak-kanak dalam
lingkugan 7 – 12 tahun.
Bagi peringkat awal kanak-kanak, kadar
pertumbuhan fizikal mereka pada peringkat ini adalah perlahan berbanding dengan
pertumbuhan pada tahun pertama kanak. Ketinggian kanak-kanak pada peringkat ini
juga adalah 2 kali ketinggian semasa lahur manakal berat badannya pula
berkemungkinan bertambanh sebnyak empat kali ganda.
Berbanding perkembangan kanak bagi ketegori
kanak berusia 7 – 12 tahun pula kadar petumbuhan dan perkembangan mereka adalah
stabil dan tidak begitu pesat berbanding peringkat seblum ini. Selain itu
pertumbujjan dan perkembangan mereka lebih bercorak penambahbaikan
kemahiran-kemahiran psikomotor yang sedia ada.
Merujuk kepada perubahan-perubahan yang
berlaku dalam otak manusia sebagai contoh dalam persepsi pengamatan
penanggapan, penguasaan bahasa, pembelajaran, ingatan dan penyelesaian masalah.
Seorang ahli falsafah terkemuka jean piaget
1896 – 1980 merupakan seorang ahli psikologi Switzerland yang telah mengasaskan
teori piaget iaitu merujuk kepada perkembangan kognitif kepada potensi am yang
ada dalam diri manusia untuk melakukan sesuatu dengan cara tertentu sebagai
contoh sewaktu di lahirkan bayi telah di lengkapkan dengan beberapa gerakan
pantulan seperti menghisap , memandang , mencapai , merasa dan memegang.
1) Faktor kematangan
biologi
2) Faktor interaksi
individu dengan persekitaran
3) Faktor pengalaman
sosial
4) Faktor keseimbangan.
1.2.2. Peringkat
Terbahagi kepada
empat peringkat :
1) Sensorimotor
Semenjak lahir – 2 tahun
2) Peringkat
pra-operasi ( 2-7 tahun )
3) Peringkat operasi
konkrit 7-11 tahun
4) Peringkat operasi
formal 11 – keatas
Menurut vygotsky’s perkembangan pemikiran
kognitif ini dibentuk dari keadaan sekeliling yang di kawasan yang di duduki.
Menurut beliau pemikiran kognitif ini terbentuk hasil daripada tindak balas
sosial , arahan , undang-undang , peraturan yang di sekeliling mereka.
Umur 7 hingga 11 kanak-kanak terdiri
daripada tengah. Sesetengah pihak berkuasa membahagi pertengahan zaman
kanak-kanak ke dalam tempoh awal pertengahan (umur 7-9) dan lewat pertengahan
(umur 10-11). Seperti bayi, kanak-kanak, dan kanak-kanak prasekolah, kanak-kanak
lebih tua berkembang dari segi fizikal dan kognitif, walaupun pertumbuhan
mereka adalah lebih perlahan daripada ia adalah pada zaman kanak-kanak awal.
Pembangunan fizikal di tengah-tengah
zaman kanak-kanak mempunyai ciri-ciri perubahan besar dalam corak pertumbuhan.
Perbezaan-perbezaan ini mungkin disebabkan oleh jantina, keturunan, genetik,
hormon, pemakanan, alam sekitar, atau penyakit. Walaupun kanak-kanak daripada
kumpulan umur ini mengikuti corak asas yang sama pembangunan, mereka tidak semestinya
matang pada kadar yang sama. Kebanyakan gadis mengalami muncrat pertumbuhan
preadolescent sekitar umur 9 atau 10, manakala kebanyakan kanak-kanak lelaki
mengalami pancutan pertumbuhan yang sama di sekitar umur 11 atau 12.
Kanak-kanak yang tidak menerima nutrisi yang mencukupi atau perhatian perubatan
yang mungkin berisiko untuk terbantut atau tertangguh pembangunan pertumbuhan.
Sebagai contoh, kanak-kanak yang tinggal di negara yang kekurangan zat makanan
tidak menjadi masalah cenderung untuk menjadi lebih tinggi daripada kanak-kanak
yang tinggal di negara yang kekurangan zat makanan adalah satu masalah.
Perubahan fizikal, perkembangan otak dan
sistem saraf, kemahiran motor kasar dan halus, dan isu-isu kesihatan adalah
aspek penting dalam pembangunan fizikal semasa zaman kanak-kanak pertengahan
seperti dalam peringkat perkembangan sebelumnya.
Sekolah-kanak berfikir secara sistematik
mengenai pelbagai topik yang lebih mudah daripada kanak-kanak prasekolah. Kanak-kanak
mempunyai lebih sengit metakognisi, rasa dunia mereka sendiri dalam.
Kanak-kanak ini menjadi semakin mahir dalam penyelesaian masalah.
Piaget merujuk kepada perkembangan
kognitif berlaku antara umur 7 dan 11 sebagai peringkat operasi konkrit. Piaget
menggunakan operasi istilah untuk merujuk kepada kebolehan berbalik bahawa
kanak-kanak itu belum lagi dibangunkan. By balik, Piaget dirujuk kepada
tindakan mental atau fizikal yang boleh berlaku dalam lebih daripada satu cara,
atau berbeza arah. Walaupun pada peringkat operasi konkrit, kanak-kanak lebih
tua tidak boleh berfikir kedua-dua logik dan abstrak. Sekolah-kanak adalah
terhad kepada pemikiran konkrit dalam ketara, jelas, tepat, dan uni-arah
terma-berdasarkan pengalaman sebenar dan konkrit dan bukannya pada abstrak.
Kanak-kanak tidak menggunakan pemikiran ajaib dan tidak mudah diperdaya sebagai
kanak-kanak yang lebih muda. Tidak seperti kanak-kanak prasekolah,
sekolah-kanak tahu lebih baik daripada meminta ibu bapa mereka untuk membawa
mereka terbang di udara seperti burung lakukan.
Piaget menyatakan bahawa proses pemikiran
kanak-kanak berubah dengan ketara pada peringkat operasi konkrit. Sekolah-kanak
boleh melibatkan diri dalam pengelasan, atau keupayaan untuk kumpulan mengikut
ciri-ciri, dan pesanan siri, atau keupayaan untuk kumpulan mengikut
perkembangan logik. Kanak-kanak datang untuk memahami hubungan sebab-dan-kesan
dan menjadi mahir matematik dan sains. Memahami konsep jati diri seseorang itu
stabil kekal konsisten walaupun keadaan berubah-adalah satu lagi konsep
difahami oleh kanak-kanak yang lebih tua. Sebagai contoh, kanak-kanak lebih tua
memahami konsep identiti stabil bapa mengekalkan identiti lelaki tidak kira apa
yang dia memakai atau berapa lama dia menjadi.
Pada pandangan Piaget, kanak-kanak pada
awal peringkat operasi konkrit menunjukkan pemuliharaan, atau keupayaan untuk
melihat bagaimana ciri-ciri fizikal tetap kekal sebagai penampilan dan
perubahan bentuk. Tidak seperti kanak-kanak prasekolah, sekolah-kanak memahami
bahawa jumlah yang sama tanah liat dibentuk menjadi pelbagai bentuk kekal
jumlah yang sama. Seorang kanak-kanak operasi konkrit akan memberitahu anda
bahawa lima bola golf adalah nombor yang sama seperti lima guli, tetapi bola
golf adalah lebih besar dan mengambil ruang yang lebih daripada guli.
Piaget percaya bahawa kebolehan kognitif
pra-operasi adalah terhad oleh egocentrism-ketidakupayaan untuk memahami sudut
pandangan orang lain. Tetapi egocentrism tidak ditemui pada kanak-kanak pada
peringkat operasi konkrit. Menjelang tahun sekolah, kanak-kanak biasanya telah
mengetahui bahawa orang lain mempunyai pandangan mereka sendiri, perasaan, dan
keinginan.
Model Piaget perkembangan kognitif telah
datang di bawah serangan yang semakin meningkat dalam tahun-tahun kebelakangan
ini. Developmentalists moden telah sering dirujuk eksperimen yang bercanggah
dengan aspek-aspek tertentu teori Piaget. Sebagai contoh, ahli-ahli teori
kognitif seperti Robert Siegler telah menjelaskan fenomena pemuliharaan yang
perlahan, perubahan progresif dalam kaedah-kaedah yang menggunakan kanak-kanak
untuk menyelesaikan masalah, dan bukannya perubahan secara tiba-tiba dalam
kapasiti kognitif dan skema. Penyelidik lain telah menunjukkan bahawa anak-anak
muda dan tua dibangunkan oleh berjalan melalui kontinum kapasiti dan bukannya
siri peringkat diskret. Di samping itu, penyelidik percaya bahawa kanak-kanak
memahami lebih daripada Piaget teori. Dengan latihan, sebagai contoh, anak-anak
muda boleh melaksanakan banyak tugas-tugas yang sama seperti kanak-kanak yang
lebih tua. Penyelidik juga mendapati bahawa kanak-kanak tidak begitu
egosentrik, dibisikkan, ajaib, atau konkrit sebagai Piaget diadakan, dan bahawa
pembangunan kognitif mereka adalah sebahagian besarnya ditentukan oleh pengaruh
biologi dan budaya.
Sekolah-kanak adalah lebih baik pada
kemahiran daripada mengingati anak-anak muda. Mengalami lebih dari dunia,
kanak-kanak lebih tua mempunyai lebih banyak untuk menarik apabila apabila
pengekodan dan mengingati maklumat. Di sekolah, kanak-kanak lebih tua juga
belajar bagaimana untuk menggunakan alat-alat mnemonik, atau strategi memori.
Mewujudkan lyrics lucu, merangka akronim, chunking fakta (berbuka senarai
panjang barang-barang ke dalam kumpulan tiga dan empat), dan membacakan fakta
(mengulangi mereka banyak kali) membantu kanak-kanak menghafal jumlah yang
semakin rumit dan jenis maklumat.
Anak-anak muda boleh ingat lagi apabila
mengambil bahagian dalam pembelajaran koperatif, di mana pendidikan dewasa yang
diselia bergantung kepada rakan-rakan berinteraksi, berkongsi, merancang, dan
menyokong satu sama lain. Kemajuan mentalists bersetuju kepada nilai relatif
pembelajaran koperatif berbanding pembelajaran didaktik, di mana seorang guru
pensyarah kepada pelajar.
Sekolah-kanak juga mula memperlihatkan
metamemory, atau keupayaan untuk memahami sifat ingatan dan meramalkan
bagaimana seseorang akan ingat sesuatu. Metamemory membantu kanak-kanak rasa
berapa banyak masa kajian diperlukan untuk ujian matematik minggu depan.
Psikologi dan pihak berkuasa lain yang
sangat berminat dengan kecerdasan kanak-kanak. Kepintaran adalah kapasiti
disimpulkan kognitif yang berkaitan dengan pengetahuan seseorang, penyesuaian,
dan keupayaan untuk sebab dan bertindak sengaja. Sekitar awal abad kedua puluh,
Alfred Binet dan Simon Théophile diukur persepsi, ingatan, dan perbendaharaan
kata kanak-kanak. Ini penyelidik dibahagikan umur mental kanak-kanak, atau
tahap pencapaian intelektual, dengan beliau umur kronologi, atau umur sebenar,
untuk menghasilkan darjah kecerdasan kanak-kanak (IQ). Tahun kemudian, IQ
purata bagi seorang kanak-kanak telah ditetapkan pada 100. Hari ini, dua ujian
IQ yang paling terkenal untuk kanak-kanak Skala Perisikan Stanford-Binet dan
Wechsler Skala Perisikan untuk Kanak-kanak (WISC), kedua-duanya telah
dikemaskini beberapa kali.
Sesetengah ahli psikologi menunjukkan
bahawa sifat pelbagai rupa kecerdasan memerlukan perbezaan antara kecerdasan
asas (akademik IQ) dan gunaan kecerdasan (IQ praktikal). Sebagai contoh, Howard
Gardner mencadangkan bahawa kanak-kanak mempamerkan kecerdasan pelbagai,
termasuk keupayaan muzik, pergerakan yang kompleks, dan empati. Begitu juga,
Robert Sternberg dicadangkan teori triarchic perisikan, yang menyatakan bahawa
kecerdasan terdiri daripada tiga faktor: kemahiran maklumat pemprosesan,
konteks dan pengalaman. Ketiga-tiga faktor menentukan sama ada kognisi atau
kelakuan bijak.
Kecerdasan individu, sekurang-kurangnya
seperti yang diukur oleh ujian IQ, masih agak tetap sepanjang hayat. Namun
perbezaan yang besar dalam skor IQ wujud di pelbagai individu. Perbezaan
individu mungkin hasil daripada beberapa kombinasi genetik, rumah dan
persekitaran pendidikan, motivasi, pemakanan dan kesihatan, status
sosio-ekonomi, dan budaya.
Menjelang awal pertengahan zaman
kanak-kanak, kanak-kanak biasanya telah memperoleh lebih ramping, penampilan
yang lebih sukan. Perempuan dan lelaki masih mempunyai bentuk badan yang sama
dan kadar yang sehingga kedua-dua jantina mencapai akil baligh, proses di mana
kanak-kanak seksual matang menjadi remaja dan orang dewasa. Selepas baligh,
ciri-ciri seksual sekunder-dada dan keluk dalam perempuan, suara yang lebih
mendalam dan luas di bahu lelaki-membuat perempuan yang membezakan dari lelaki
lebih mudah.
Perempuan dan lelaki membesar kira-kira 2
hingga 3 inci dan mendapat kira-kira 7 paun setahun sehingga akil baligh.
Tulang dan otot rangka memperluas dan memanjangkan, yang boleh menyebabkan
kanak-kanak (dan remaja) mengalami semakin sakit. Pertumbuhan tulang di tengah-tengah
zaman kanak-kanak juga dikaitkan dengan kehilangan gigi luruh, atau gigi bayi.
Sepanjang pertengahan kanak-kanak,
kanak-kanak perempuan adalah lebih kecil daripada kanak-kanak lelaki dan
mempunyai kurang jisim otot. Sebagai kanak-kanak perempuan memasuki akil
baligh, bagaimanapun, mereka boleh menjadi lebih besar daripada kanak-kanak
lelaki umur yang sama, yang memasuki akil baligh beberapa tahun kemudian.
Apabila kanak-kanak lelaki mula matang seksual, ketinggian dan berat mereka
akhirnya mengatasi ketinggian dan berat kanak-kanak perempuan umur yang sama.
3.2.1. Perkembangan otak dan sistem saraf
Pembangunan sistem otak dan saraf terus
pada pertengahan kanak-kanak. Tingkah laku dan kebolehan kognitif yang lebih
kompleks menjadi mungkin sebagai sistem saraf pusat matang.
Awal di tengah-tengah kanak-kanak,
muncrat pertumbuhan berlaku dalam otak supaya pada usia 8 atau 9, organ adalah
hampir dewasa saiz. Perkembangan otak pada pertengahan zaman kanak-kanak
mempunyai ciri-ciri pertumbuhan struktur tertentu, terutama lobus hadapan. Ini
lobus, yang terletak di bahagian depan otak hanya di bawah tengkorak,
bertanggungjawab bagi perancangan, pemikiran, pertimbangan sosial, dan membuat,
selain fungsi lain keputusan beretika. Kerosakan ke bahagian ini keputusan otak
dalam ledakan emosi tidak menentu, tidak boleh merancang, dan penghakiman
miskin. Yang paling anterior (depan) bahagian lobus hadapan adalah korteks
prefontal, yang nampaknya bertanggungjawab bagi personaliti.
Sebagai saiz lobus hadapan meningkat,
kanak-kanak dapat melibatkan diri dalam tugas-tugas kognitif semakin sukar,
seperti melakukan satu siri tugas dalam susunan yang munasabah. Satu contoh
ialah pemasangan mainan mekanikal: membongkar keping, yang menghubungkan
bahagian, membuat langkah model dengan menambah sumber kuasa-satu siri tugas
yang perlu diselesaikan dalam susunan yang betul untuk mencapai keputusan
tertentu.
Lateralization kedua-dua hemisfera otak,
juga terus pada pertengahan zaman kanak-kanak, seperti juga kematangan callosum
corpus (jalur gentian saraf yang menghubungkan kedua-dua hemisfera serebrum),
dan kawasan-kawasan lain sistem saraf. Menariknya, kanak-kanak mencapai operasi
konkrit sekitar usia 7 apabila sistem otak dan saraf telah membangunkan
sejumlah sambungan neural. Apabila sambungan neural telah dibangunkan,
keupayaan kanak-kanak untuk melihat dan berfikir tentang kemajuan dunia dari
egosentrik, pandangan ajaib untuk cara yang lebih konkrit dan sistematik
berfikir.
3.3. Pembangunan neuron dan Kawasan Otak
3.3.1. Bilangan dan Saiz
otak, saraf AOS terus berkembang
sekurang-kurangnya ke remaja. Ada otak, AOS
meningkatkan saiz juga adalah disebabkan
oleh myelination, proses encasing banyak sel-sel dalam otak dengan sarung
myelin (lihat Rajah 2.2). Th adalah proses meningkatkan kelajuan di mana
maklumat bergerak melalui sistem saraf (Schnaar & Lopez, 2009). Myelination
di kawasan-kawasan otak yang penting dalam menumpukan perhatian tidak lengkap
sehingga kira-kira 10 tahun umur. Th e implikasi pengajaran adalah bahawa
kanak-kanak akan mempunyai diffi culty memberi tumpuan perhatian mereka dan
mengekalkan ia untuk masa yang lama di zaman kanak-kanak awal, tetapi perhatian
mereka akan meningkatkan kerana mereka bergerak melalui tahun-tahun sekolah
rendah. Th e yang paling banyak meningkatkan myelination, yang berlaku di dalam
otak, AOS lobus hadapan, di mana hujah dan pemikiran berlaku, berlaku semasa
remaja (Giedd & lain-lain, 2009).
Satu lagi aspek penting dalam otak, AOS
pembangunan pada tahap sel adalah peningkatan dramatik dalam sambungan antara
neuron (sel saraf) (Turrigiano, 2010). Jurang kecil Synapsesare antara neuron
di mana sambungan antara neuron adalah dibuat. Penyelidik telah menemui satu
aspek yang menarik sambungan sinaptik. Hampir dua kali ganda daripada sambungan
ini dibuat daripada yang pernah akan digunakan (Huttenlocher & Dabholkar,
1997). Sambungan yang digunakan menjadi bertambah kukuh dan akan terus hidup,
manakala orang-orang yang tidak digunakan akan digantikan dengan laluan lain
atau hilang.
3.3.2. Kemahiran motor
Kemahiran motor kebolehan tingkah laku
atau jawatan. Kemahiran motor kasar melibatkan penggunaan pergerakan tubuh
badan yang besar, dan kemahiran motor halus melibatkan penggunaan pergerakan
tubuh kecil. Kedua-dua kemahiran motor kasar dan halus terus memperbaiki pada
pertengahan kanak-kanak.
Kanak-kanak suka untuk menjalankan,
melompat, melompat, membaling, menangkap, memanjat, dan kira-kira. Kanak-kanak
bermain besbol, menaiki basikal, roller skate, mengambil pelajaran karate,
mengambil pelajaran balet, dan mengambil bahagian dalam gimnastik. Seperti
sekolah-kanak berkembang secara fizikal, mereka menjadi lebih cepat, lebih
kuat, dan lebih baik diselaraskan. Oleh itu, pada pertengahan zaman
kanak-kanak, kanak-kanak menjadi lebih mahir dalam aktiviti motor kasar.
Kanak-kanak suka menggunakan tangan
mereka dengan cara yang terperinci, juga. Dari awal di prasekolah, kanak-kanak
belajar dan mengamalkan kemahiran motor halus. Kanak-kanak prasekolah cut,
paste, acuan, bentuk, menarik, cat, membuat, dan menulis. Kanak-kanak ini juga
belajar kemahiran seperti mengikat tali kasut, untying knot, dan menggunakan
flos gigi mereka. Sesetengah kanak-kanak bernasib baik dapat mengambil
pelajaran muzik untuk piano, biola, seruling, atau alat-alat lain. Belajar
bermain alat membantu kanak-kanak untuk membangunkan kemahiran motor halus
mereka. Pendek kata, bersama-sama dengan pertumbuhan fizikal kanak-kanak datang
pembangunan kemahiran motor halus, termasuk rasa kecekapan dan keyakinan untuk
menggunakan kemahiran ini.
Kajian ini telah
dijalan menggunakan teori kognitif jean piaget bagi murid tahun 2 berumur 8
tahun dengan menggunakan 2 orang murid dari tahun 2 seorang lelaki dan seorang
perempuan. Berikut adalah profile murid-murid berkenaan :
3.3.1. Profile Murid 1
Nama :
|
|
Alamat :
|
felda lepar hilir
26300 gambang kuantan , Pahang Malaysia
|
Jantina :
|
Lelaki
|
Umur :
|
8 tahun
|
Tarikah lahir :
|
05/ 04/ 2005
|
Tahun / kelas /
darjah
|
2 b
|
Tahap-tahap
perkembangan
|
|
Berat tinggi bmi 2012
|
17 kg, 121 cm , 12
kg/m²
|
2013
|
3.3.1.1. rahsia A
Gambar ini
menunjuk reaksi murid sedang bertindak balas dari soalan yang diberikan.
Soalan yang di
ajukan kepada murid ialah seperti berikut :
Adakah air dalam
gelas ini sama banyak atau pun gelas hijau lebih banyak dari gelas kuning
ataupun gelas kuning lebih banyak dari gelas hijau ?Murid menjawab air dalam
gelas ini sama banyak. Guru telah menuang air kedalam bekas yang lebih besar dan
mengemukakan sekali lagi soalan. Air mana yang lebih banyak. Sila lihat gambar
di bawah.
Gambar diatas
menunjukkan murid tengah menunjukkan kepada bekas yang lebih besar bagi
menjawab soalan guru. Apa bila ditanya kenapa air dalam bekas ini lebih banyak.
Murid menjawab kerana bekas ini kelihatan lebih besar walaupun agak rendah
berbanding dari gelas sebab itu air dalam bekas ini lebih banyak dari gelas
hijau.
Nama :
|
|
jantina :
|
Perempuan
|
Alamat :
|
taman leper saujana , leper hilir ,
26300 gambang , kuantan. Malaysia
|
Umur :
|
8 tahun
|
Tarikah lahir :
|
09 / 01 / 2005
|
Tahun / kelas / darjah
|
2 b
|
Tahap-tahap perkembangan :
|
|
Tinggi , berat , bmi 2012
|
120 cm 18
kg 12.5 kg/m²
|
2013
|
perempuan ini juga menjawab soalan
yang sama dengan jawapan yang sama iaitu air didalam bekas besar mempunyai
lebih banyak air daripada gelas berwarna hijau. Ini adalah kerana kanak-kanak
mengukur sesuatu dengan apa yang di lihat tanpa menggunakan logik akal.
Masalah tingkah
laku dalam bilik darjah tidak asing lagi kepada seorang guru tidak kiralah d
sekolah rendah , sekolah menengah atau peringkat diploma dan ijazah. Dan masalah tingkah laku ini tidak pernah
putus dibincangkah oleh para sarjana dah ahli akedemik dalam mengatasi dan
mengenali punca masalah ini dan kita dapati berbagai cara telah di buat untuk
mengatasi masalah ini. Disini akan disenaraikan beberapa jenis tingkah laku
masalaah dan cara bagaimana untuk mengatasi masalah.
Secara umumnya, tingkah laku
bermasalah dapat dikategorikan kepada tingkah laku bermasalah
positif dan tingkah laku bermasalah negatif.
Tingkah laku bermasalah positif
Tingkah laku bermasalah positif bermaksud tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh kanak-kanak tetapi tingkah laku itu akan menjadi bermasalah sekiranya dilakukan secara berlebihan atau tanpa kawalan dan boleh menimbulkan masalah kepadanya. Misalnya, sifat ingin tahu yang berlebihan kepada seorang kanak-kanak boleh menyebabkannya bertindak keterlaluan sehingga menyusahkan dirinya dan orang lain.
Tingkah laku bermasalah negatif
Tingkah laku bermasalah negatif adalah jelas iaitu tingkah laku yang menimbulkan masalah kepada dirinya dan juga orang lain. Beberapa contoh tingkah laku bermasalah negatif adalah seperti berikut:
Tingkah laku bermasalah positif
Tingkah laku bermasalah positif bermaksud tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh kanak-kanak tetapi tingkah laku itu akan menjadi bermasalah sekiranya dilakukan secara berlebihan atau tanpa kawalan dan boleh menimbulkan masalah kepadanya. Misalnya, sifat ingin tahu yang berlebihan kepada seorang kanak-kanak boleh menyebabkannya bertindak keterlaluan sehingga menyusahkan dirinya dan orang lain.
Tingkah laku bermasalah negatif
Tingkah laku bermasalah negatif adalah jelas iaitu tingkah laku yang menimbulkan masalah kepada dirinya dan juga orang lain. Beberapa contoh tingkah laku bermasalah negatif adalah seperti berikut:
1. kurang
memberikan perhatian
2. hiperaktif
3. pendiam
4. sensitif
5. apati
(tidak kisah kepada arahan guru)
6. sikap
melengahkan dan sambil lewa
7. gemar
bercakap
8. menganggu
rakan
9. membuli
10. berbohong
11. menipu
12. menimbulkan
kekecohan dalam bilik darjah
13. kurang
sopan
14. mencuri
15. merosakkan
harta benda
16. mudah
marah dan agrasif
·
diri murid
·
guru
·
sekolah
·
latar belakang murid
·
merancang
·
gunakan pelbagai kaedah dan
teknik
·
yakin
·
berminat dan mengambil berat
terhadap murid
·
rol model
·
adil
·
komunikasi yang jelas
·
memberikan bimbingan dan
maklum balas
·
tenang dalam menangani
masalah di dalam bilik darjah
Seorang guru
bertindak sebagai ahli falsafah dan panduan kepada pelajar. Dia mesti
mengetahui pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak dan keperluan di tahap yang
berbeza. Psikologi pendidikan membantu guru untuk mengkaji keupayaan, minat,
kecerdasan, keperluan dan menggunakan teknik-teknik pengajaran yang berbeza
untuk komunikasi yang berkesan. Utiliti psikologi pendidikan untuk guru-guru
telah ditekankan dalam kedua-dua teori dan amalan pengajaran dan pembelajaran.
Kepentingan
psikologi pendidikan untuk guru boleh dibahagikan kepada dua aspek iaitu:
(I) Untuk
mengkaji pengajaran dan pembelajaran situasi.
(Ii) Permohonan
pengajaran dan pembelajaran prinsip-prinsip.
Psikologi
pendidikan menyumbang banyak untuk meningkatkan kecekapan pengajaran guru di
kawasan yang berbeza seperti berikut: -
Seorang guru
perlu berhati-hati terhadap sekumpulan pelajar dalam situasi bilik kelas. Oleh
kerana, variasi yang luas dalam kebolehan yang berbeza di kalangan pelajar.
Oleh itu, ia adalah sangat penting untuk memahami perbezaan individu pelajar
mengenai keupayaan, minat, sikap dan keperluan pada tahap yang berbeza
pertumbuhan dan pembangunan.
Satu teori yang
maju pengajaran bilik kelas dan pembelajaran berguna untuk transaksi kandungan
kepada pelajar dengan berkesan, termasuk iklim kelas bilik dan kecekapan
pengajaran yang diperlukan untuk komunikasi yang berkesan dan persembahan
kandungan. Seorang guru mesti tahu prinsip-prinsip yang sesuai dalam
pengajaran-pembelajaran, pendekatan yang berbeza untuk mengajar untuk hasil
yang lebih baik daripada proses pengajaran-pembelajaran.
Kaedah pengajaran
adalah berdasarkan ciri-ciri perkembangan pelajar. Sebagai contoh Sejarah yang
diajar dengan berkesan untuk anak-anak kecil dengan bantuan kaedah bercerita
kerana kanak-kanak kecil seperti cerita. Jadi pengajaran bilik darjah
bergantung kepada pengetahuan guru tentang kepentingan pelajar dan kaedah
pengajaran bagi pelajar-pelajar kumpulan umur yang berbeza.
Kursus pengajian
ijazah atau diploma tertentu yang disediakan oleh guru-guru. Ilmu psikologi
adalah membantu dalam membangunkan kurikulum pelbagai peringkat pelajar dalam
mata pelajaran yang berbeza. Ciri-ciri dan keperluan pelajar pembangunan juga
diambil kira dalam penggubalan kurikulum.
Dalam proses
aktiviti di dalam bilik darjah, kesihatan mental guru dan peranan penting
diajar memainkan pengajaran dan pembelajaran. Sebagai pengaruh keadaan mental
secara langsung pencapaian pelajar. Kesihatan mental guru dan pelajar mesti
biasa atau sihat. Terdapat sebab-sebab yang berbeza penyakit mental guru dan
diajar. Ia perlu diketahui oleh guru-guru untuk mengawal selia pengajaran -
pembelajaran.
Seorang guru
perlu memainkan peranan yang berbeza di sekolah sebagai panduan, ahli falsafah,
dan pemimpin. Bimbingan adalah jenis bantuan kepada pelajar-pelajar untuk
menyelesaikan masalah mereka sendiri. Pengetahuan psikologi membolehkan guru
untuk menyediakan panduan pendidikan dan vokasional yang diperlukan untuk
pelajar-pelajar kumpulan umur yang berbeza.
Guru telah
melaksanakan dua aktiviti penting di dalam kelas seperti pengajaran dan ujian.
Aktiviti-aktiviti ujian membantu dalam mengukur hasil pembelajaran pelajar
untuk menilai peningkatan dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Pendidikan adalah
satu percubaan untuk tujuan untuk membawa perubahan yang diingini dalam tingkah
laku pelajar. Objektif pendidikan adalah menyedari dari segi perubahan tingkah
laku di kalangan pelajar. Guru perlu mewujudkan keadaan pembelajaran untuk memberi
pengetahuan dan pengalaman kepada pelajar untuk perubahan tingkah laku. Mereka
mempunyai untuk mengaitkan pengajaran untuk belajar dengan kaedah yang sesuai
pengajaran.
· Guru boleh
mengambil bantuan alat-alat saintifik. Topik persembahan di dalam kelas boleh
dibuat menarik dengan melibatkan lebih banyak penyertaan pelajar. Televisyen
adalah alat yang lebih popular berbanding dengan radio, televisyen kerana ia
menyediakan kedua-dua pengalaman audio dan visual. Banyak konsep-konsep yang
sukar boleh dibuat mudah dan menarik dengan menggunakan alat bantu mengajar
audio-visual. Pengetahuan psikologi adalah perlu untuk merancang dan alat bantu
mengajar yang sesuai.
Pendidikan adalah
untuk pembangunan semua pusingan kanak-kanak. Pelaksanaan kurikulum
membangunkan hanya aspek kognitif j kanak-kanak. Oleh itu aktiviti-aktiviti
lain seperti permainan, sukan pengakap, kanak-kanak perempuan membimbing,
perbahasan, program-program kebudayaan adalah penting bersama-sama dengan
aktiviti-aktiviti kurikulum bagi keseluruhan beberapa perkembangan kanak-kanak.
Pengajaran Kelas
bilik pelbagai subjek dianjurkan oleh jadual sempurna diaturkan. Penyediaan
pengetahuan jadual waktu perlu teliti psikologi. Sebagai subjek kesukaran
seperti matematik dan sains diletakkan dalam tempoh saya mula-mula dan mata
pelajaran lain seperti sejarah, geografi biasanya | diajar dalam tempoh lalu.
Sekolah dan
pentadbiran bilik kelas juga perlu adil dan demokratik. Ia harus memberi
kebebasan bersuara kepada pelajar untuk meneroka kuasa semula jadi mereka.
Masalah-masalah pelajar yang perlu diselesaikan simpati melalui perbincangan
dan persefahaman.
Kajian psikologi
pendidikan itu, adalah sangat berguna untuk guru-guru untuk merancang, menyusun
dan menilai aktiviti-aktiviti pengajaran di dalam kelas pembelajaran.
Meneliti apa
personaliti istilah bermakna. Personality refers kepada pemikiran yang tersendiri,
emosi, dan tingkah laku yang mencirikan cara individu menyesuaikan diri dengan
dunia. Bagaimana personaliti di zaman remaja? Beberapa orang penyelidik telah
mendapati bahawa personaliti tidak begitu stabil dalam remaja seperti dalam
dewasa (Roberts, Kayu, & Caspi, 2008) yang lebih besar perubahan dalam personaliti
semasa remaja boleh dikaitkan dengan penerokaan identiti baru.
The "Big
Five" Faktor Personaliti Sebagai dengan kecerdasan, psikologi adalah
berminat dalam mengenal pasti dimensi utama personaliti (Engler, 2009; Olson
& Hergenhahn, 2011). Sesetengah penyelidik personaliti berhujah bahawa
mereka telah mengenal pasti "Big Five" faktor personaliti, yang
"supertraits" fikir untuk menggambarkan personaliti ini dimensi
utama: keterbukaan, sifat berhati-hati, extraversion, agreeableness, dan
neuroticism Perhatikan bahawa jika anda membuat singkatandaripada nama-nama
sifat, anda akan mendapat OCEAN perkataan.Kebanyakan kajian mengenai Big Lima
faktor telah menggunakan orang dewasa peserta dalam kajian (McCrae & Costa,
2006; Noft le & Fleeson, 2010). Walau bagaimanapun, peningkatan Beberapa
kajian itu memberi tumpuan kepada kanak-kanak dan remaja (paradise &
Ciarrochi,2008; Selfh out & lain-lain, 2010; Soto & lain-lain,
2008). Satu kajian baru-baru ini Lima Besar faktor mendapati bahawa
agreeableness dan kestabilan emosi meningkat dari awal melaluI lewat remaja
(Klimstra & lain-lain, 2009). Keutamaan penemuan dalam kajian Lima Besar
faktor dalam zaman kanak-kanak dan remaja adalah kemunculan sifat berhati-hati
sebagai peramal utama penyesuaian dan kecekapan (Roberts & lain-lain,
2009). Berikut adalah contoh-contoh penyelidikan baru-baru ini dokumen pautan
ini:
● Satu kajian Besar Lima faktor yang
menunjukkan bahawa sifat berhati-hati adalah peramal yang terbaik daripada
kedua-dua sekolah tinggi dan kolej purata gred mata (Noftie & Robins,
2007). Dalam kajian ini, keterbukaan adalah peramal yang terbaik Sab markah
lisan.
● Satu kajian mendapati bahawa sifat
berhati-hati dikaitkan dengan hubungan interpersonal yang lebih baik:
persahabatan yang lebih tinggi kualiti, penerimaan yang lebih baik dengan
rakan-rakan,dan penganiayaan yang kurang oleh rakan-rakan (Jensen-Campbell
&Malcolm, 2007).
Lima faktor yang
besar boleh memberikan anda satu rangka kerja untuk berfikir tentang ciri-ciri
personaliti pelajar anda. Pelajar anda akan berbeza dalam kestabilan emosi
mereka, bagaimana extraverted atau pendiam mereka adalah, bagaimana terbuka
kepada pengalaman, bagaimana bersetuju, dan bagaimana teliti mereka. Interaksi
Orang-Situasi Dalam membincangkan pembelajaran dan berfikir gaya, kita
menunjukkan bahawa gaya pelajar boleh berbeza-beza mengikut hal perkara yang
pelajar belajar atau memikirkan kira-kira. Th e yang sama adalah benar dengan
ciri-ciri personaliti. Menurut kepada konsep orang-keadaan interaksi, cara
terbaik untuk ciri-ciri personaliti seseorang individu bukan dari segi peribadi
sifat-sifat atau ciri-ciri sahaja, tetapi juga dari segi keadaan terlibat.
Penyelidik telah mendapati bahawa pelajar memilih untuk berada di dalam
sesetengah keadaan dan mengelakkan orang lain bergantung kepada personaliti
merekaciri-ciri (Cervone & Pervin, 2010; Schultz & Schultz,
2009).Katakan anda mempunyai extravert dan pendiam dalam andakelas. Menurut
teori orang-keadaan interaksi, anda tidak boleh meramalkan yang mana satu akan
menunjukkan penyesuaian yang terbaik melainkan jika anda mempertimbangkan
keadaan mereka masuk teori e Th orang-keadaan interaksi meramalkan bahawa
extravert akan menyesuaikan diri terbaik apabila diminta untuk bekerjasama
dengan orang lain dan yang pendiam akan menyesuaikan diri terbaik apabila
diminta untuk menjalankan tugas-tugas secara bebas. Begitu juga, extravert yang
mungkin akan lebih bahagia apabila bersosial dengan banyak orang-orang di satu
pihak, pendiam ketika di dalam suasana yang lebih peribadi bersendirian atau
dengan rakan.
Kesimpulannya,
tidak fikir personaliti seperti biasa dooming pelajar untuk bertindak dengan
cara yang tertentu dalam semua keadaan. Th konteks e atau perkara keadaan
(Berecz, 2009; Larsen & Buss, 2010). Memantau situasi di mana
pelajar-pelajar dengan pelbagai personality ciri-ciri yang seolah-olah rasa
paling selesa dan menyediakan mereka dengan peluang-peluang untuk belajar dalam
keadaan-keadaan. Jika sifat personaliti tertentu boleh memudaratkan kepada
pelajar yang prestasi sekolah (mungkin seorang pelajar begitu pendiam bahawa
dia atau dia takut bekerja dalam satu kumpulan), memikirkan cara-cara anda
boleh menyokong pelajar kepada perubahan.
Abdullah Yusoff &
Che Rabiah Mohamed.
(1995). Jurnal Dewan Bahasa-Teori Pembelajaran Sosial
dan Pemerolehan Bahasa.
Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Arieff Salleh Rosman
& Wardah Mokhtar.
(2005). Membentuk Jati Diri
Remaja. Bentong: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd
Azizi Yahya, Jaafar Sidek Latif, Shahrin Hashim, & Yusof Boon.
(2005). Psikologi Sosial Alam Remaja. Bentong: PTS Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
Bee, H. (1995). The Developing Child (7th edition). New York:
Harper Collins College Publishers.
Bowe, F. G. (2000). Birth to Five: Early Childhood Special
Education.(Ed. Ke-2). USA: Delmar Thomson Learning.
Choong Choe Hin, Choo Yan Tong, Quek Yoke Hua, Sivajothi a/p V.
Kathirasoo, Chia Lok Thye. (1997). Fokus Biologi SPM. Seri Kembangan:
Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Denes, P. B.,
& Pinson, E.
N. (1993). The Speech
Chain – The
Physics & Biology
of Spoken Language. W. H Freeman & Company.
Mohd Sharani Ahmad. (2003). Pemantapan Sosioemosi Kanak-kanak.
Dalam Panduan Kurikulum Prasekolah.Bentong: PTS Publications & Distributor
Sdn. Bhd.
Tanner, J. M. (1978). Fetus into Man: Physical Growth from
Conception to Maturity. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Woolfolk, A. E. (1993). Educational Psychology. USA: Allyn &
Bacon.
No comments:
Post a Comment