Saturday, December 7, 2013

kepentingan linus di dalam sistem pendidikan rendah di malaysia.



1         Pengenalan LINUS

LINUS ialah akronim kepada Saringan Literasi dan Numerasi (Literacy and Numeracy Screening. LINUS ialah satu program pemulihan yang direka bentuk untuk memastikan murid menguasai kemahiran asas literasi (Bahasa Malaysia) dan numerasi di akhir 3 tahun persekolahan pada pendidikan rendah. LINUS disasarkan kepada murid yang mempunyai masalah dalam 3M iaitu Membaca, Menulis dan Mengira

1.1       Literasi ( literacy ) :

Literasi ditakrifkan sebagai keupayaan membaca, menulis dan memahami perkataan dan ayat yang mudah dan kompleks dalam Bahasa Malaysia dan mengaplikasikan pengetahuan itu dalam pembelajaran dan komunikasi harian. Program Literasi murid berupaya:
i. Mengeja dan membunyikan suku kata terbuka dan tertutup;
ii. membaca dan menulis perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup; dan
iii. membaca dan menulis serta memahami ayat tunggal dan ayat majmuk yang mudah dengan menggunakan kata hubung ‘dan’.

1.2       Numerasi ( Numeracy ) :

Numerasi ditakrifkan sebagai keupayaan membaca, menulis, mengira dan menyusun nombor sehingga 1,000, menjadi cekap dalam operasi matematik seperti menambah, menolak, mendarab dan membahagi dan dapat mengaplikasikannya dalam operasi wang, masa dan ukuran panjang. Program Numerasi murid berupaya:
i. Membaca, menulis, membilang dan menyusun nombor hingga 1000;
ii. membilang dua-dua, lima-lima dan sepuluh-sepuluh dalam lingkungan 1000 bermula daripada sebarang nombor;
iii. menyatakan fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi; dan;
iv. mengaplikasikan pengetahuan operasi asas aritmetik dalam wang, menyatakan waktu, ukuran dan sukatan.

1.3       LATAR BELAKANG

Y.A.B Menteri Pelajaran, Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd. Yassin telah membentangkan Bidang Keberhasilan Utama [National Key Result Areas (NKRA’s)] Kementerian Pelajaran Malaysia pada bulan Ogos 2009.
2. Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah diamanahkan untuk mengawas, melaksana dan menyelaras Ministry Key Performance Indicator(NKPI) 3.2 KPM iaitu semua murid yang tiada masalah pembelajaran berupaya menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira selepas mengikuti pendidikan tiga tahun di peringkat rendah pada akhir tahun 2012.
3. Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) pula dipertanggungjawabkan untuk menerajui projek ini dengan kerjasama semua bahagian dalam KPM. Sehubungan dengan itu, satu program alternatif telah dirangka untuk murid Tahun 1, 2 dan 3 (Tahap I) yang belum menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi. Projek ini dinamai Program Literasi dan Numerasi (LINUS) yang merupakan penambahbaikan daripada program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) untuk murid Tahun 1 yang dilaksanakan mulai tahun 2006.
4. Murid berkeperluan khas yang meliputi murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, masalah kepelbagaian deria, masalah fizikal, dan terencat akal, kurikulum yang khusus telah dibina.

2      STRATEGI PELAKSANAAN PROGRAM LINUS


Bagi mencapai sasaran ini, pihak kami telah memperkenalkan program Literasi dan Numerasi (LINUS) bagi memastikan semua pelajar menguasai kemahiran literasi dan numerasi asas dalam Bahasa Malaysia. Fokus utama dalam meningkatkan penguasaan kemahiran literasi dan numerasi pelajar, dan dihuraikan seperti berikut:
1. Proses saringan: Saringan pelajar dilakukan tiga kali setahun pada bulan Mac, Jun dan September setiap tahun sehingga Tahun 3, bagi mengenalpasti pelajar yang tidak mencapai tahap yang ditetapkan. Pelajar yang tidak mencapai sesuatu tahap tersebut akan dikenalpasti sama ada perlu mengikuti program LINUS atau program Pendidikan Khas.
2. Modul pengajaran dan pembelajaran: Modul baru pengajaran dan pembelajaran bagi kemahiran literasi dan numerasi bagi pelajar Tahun 1 sehingga Tahun 3 sedang dibangunkan. Modul ini berbeza daripada modul pemulihan sebelumnya, kerana modul sedia ada hanya memberi tumpuan penguasaan kemahiran literasi atau modul pemulihan untuk pelajar Tahun 4 sehingga Tahun 6. Selain itu, modul ini akan diberi penambahbaikan berdasarkan susunan konsep daripada paling mudah ke sukar difahami di samping memberi penekanan aplikasi konsep yang dipelajari.
3. Latihan guru: Menyedari kekurangan guru pakar dalam pengajaran literasi dan numerasi asas, latihan guru secara intensif akan dimulakan supaya mereka boleh menyampaikan modul pembelajaran dengan berkesan. Mulai November 2009 hingga Februari 2010, seramai 17,000 guru akan dilatih.
4. Meningkatkan komitmen pihak berkepentingan: Program kesedaran akan diadakan kepada semua Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah, Pengetua dan Guru Besar, ibu bapa, kesatuan-kesatuan guru dan masyarakat bermula Disember 2009 sehingga Januari 2010. Tujuan program ini adalah bagi meningkat kefahaman semua pihak mengenai kepentingan program LINUS dan untuk mendapat sokongan.
5. Memantau dan menyelia: Pemantauan dan penyeliaan secara intensif oleh pegawai di Pejabat Pelajaran Daerah dan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti akan dijalankan ke atas 10% sekolah-sekolah berprestasi rendah . Laporan keputusan pemantauan akan dihasilkan dua kali mulai tahun 2010, bagi memantau kemajuan pelajar yang mengikuti program tersebut.
6. Fasilitator di Pejabat Pelajaran Daerah: Jawatan fasilitator khusus untuk membantu guru yang mengajar literasi dan numerasi di sekolah akan diwujudkan di Pejabat Pelajaran Daerah. Selain menjalankan ‘coaching and mentoring’ ke atas guru program LINUS, mereka juga akan membantu sekolah merancang strategi yang sesuai berdasarkan keputusan ujian saringan yang dijalankan di sekolah serta berperanan sebagai pegawai antara sekolah, PPD, JPN dan MOE

2.1    Sasaran murid Linus


Kumpulan sasaran ialah murid Tahap I yang berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi kecuali murid berkeperluan khas yang mengikuti pendidikan di Sekolah Kebangsaan (Program Pendidikan Khas Integrasi; Masalah Pembelajaran, Masalah Pendengaran dan Masalah Penglihatan) dan Sekolah Rendah Pendidikan Khas (Masalah Penglihatan dan Masalah Pendengaran), Sekolah Jenis Kebangsaan dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan.

2.2    Ciri-ciri murid Linus

  1.  ·        pencapaian pelajaran/akademik berbeza
  2. ·         pendiam
  3. ·         tidak aktif
  4. ·         banyak cakap
  5. ·         sukar menerima arahan
  6. ·         tidak dapat berkomunikasi seperti murid biasa
  7. ·         menyebut huruf yang tidak tepat/bertukartukar
  8. ·         meninggalkan huruf/suku kata/perkataan semasa  
  9. ·         membaca/menulis
  10. ·         tulisan terlalu buruk
  11. ·         kekerapan kesalahan dalam ejaan/tanda bacaan
  12. ·         huruf terbalik

3      MATLAMAT

Matlamat program ini adalah untuk memastikan semua murid Tahap I sekolah rendah berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi pada akhir tahun 2012 kecuali murid berkeperluan khas.
Instrumen Saringan
Proses Saringan: Saringan dijalankan tiga kali setahun iaitu pada bulan Mac, Jun dan September bagi membantu mengenal pasti murid yang tidak mencapai standard yang berkaitan. Murid tersebut akan mengikuti Program LINUS atau Program Pendidikan Khas.
Lembaga peperiksaan (LP) telah bertanggungjawab untuk menghasilkan instrumen saringan. Tujuan penghasilan instrumen ini adalah untuk mengesan dan mengenalpasti murid LINUS sepanjang tiga tahun  mengikuti pendidikan rendah di Malaysia. Instrumen saringan ini direka bentuk berdasarkan 12 konstruk asas literasi dan numerasi sejajar dengan definisi yang telah ditetapkan oleh KPM. 
 

4      Rumusan

Linus adalah satu program yang telah di wujudkan bagi tidak menyisihkan pelajar yang tidak menguasi pembelajaran asas literasi dan numerasi. Program ini juga telah meningkatkan peratusan rakyat Malaysia yang celik huruf dan seterusnya akan menyumbangkan kepada sebuah masyarakat yang berpendidikan.

Kepentingan linus ini adalah bertujuan untuk memastikan pelajar yang ketinggalan tidak terus ketinggalan malah ada lagi harapan bagi mereka untuk berjaya sekiranya meraka dapat menguasi asas-asas leterasi dan numerasi ini. Keberkesanan program ini telah pun di ketahui pada tahun 2011 dengan peratusan 90%  murid di Negara Malaysia kini telah menguasai bacaan sebelum tamaatnya sekolah rendah berbanding dengan sebelum wujudnya program linus ini iaitu 40% murid di Negara Malaysia ini tidak berjaya menguasai asas-asas leterasi dan numerasi ini. Kementerian pendidikan meletakkan target sebanyak 95% dan kini ia kian mencapai targetnya.

5      Rujukan