A. Aktiviti Numerasi
Pengenalan
numerasi dan konstruk.
Definisi
Numerasi :
Kebolehan
untuk melakukan operasi asas matematik serta memahami idea matematik
yang mudah dan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik
dalam kehidupan seharian.
12
Konstruk Numerasi
Konstruk
1
Keupayaan
pranombor dan mengenal angka
Konstruk
2
Keupayaan
membilang
Konstruk
3
Keupayaan
memahami nilai nombor
Konstruk
4
Keupayaan
membuat seriasi
Konstruk
5
Keupayaan
mengenal mata wang Malaysia
Konstruk
6
Keupayaan
menyatakan waktu
Konstruk
7
Keupayaan
mengendalikan operasi asas
Konstruk
8
Keupayaan
mengendalikan operasi asas melibatkan
mata
wang Malaysia
Konstruk
9
Keupayaan
mengukur panjang objek, jisim objek dan
isipadu
Konstruk
10
Keupayaan
menterjemah ayat biasa kepada ayat
matematik
dan sebaliknya
Konstruk
11
Keupayaan
mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran
dalam
kehidupan harian terhad kepada nombor bulat
Konstruk
12
Keupayaan
mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran
dalam
kehidupan harian melibatkan mata wang, masa
dan
ukuran panjang
12
KONSTRUK YANG DIUKUR DALAM SARINGAN NUMERASI
Konstruk
1
Keupayaan
pra nombor dan mengenal angka
- Pra nombor melibatkan bentuk dan warna
- Keupayaan menyebut dan menulis angka
- Memadankan bentuk, warna dan angka
Konstruk
2
Keupayaan
membilang
- Keupayaan menyatakan bilangan objek secara lisan
- Menulis kedudukan objek yang dibilang atau menulis bilangan objek keseluruhan
- Menentukan nombor yang mewakili bilangan objek keseluruhan
Konstruk
3
Keupayaan
memahami nilai nombor
- Memadankan nombor dengan bilangan objek yang diberi
- Menulis nombor mengikut urutan
Konstruk
4
Keupayaan
membuat seriasi
- Keupayaan menyusun objek mengikut kriteria berikut:
- Banyak ke sedikit
- Kecil ke besar
- Pendek ke panjang
- Rendah ke tinggi
- Nipis ke tebal dan sebaliknya
Konstruk
5
Keupayaan
mengenal mata wang Malaysia
- Keupayaan mengenal duit syiling 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan wang kertas RM1, RM5, RM10
Konstruk
6
Keupayaan
menyatakan waktu
- Keupayaan menyatakan pagi, petang, malam berdasarkan situasi yang diberi
- Keupayaan menyatakan hari dalam seminggu mengikut urutan
- Keupayaan menyatakan nama bulan dalam setahun mengikut urutan
Konstruk
7
Keupayaan
mengendalikan operasi asas
- Keupayaan mengendalikan operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi
- Pengendalian operasi tidak melibatkan pengumpulan semula
- Stimulus boleh dalam bentuk nombor atau objek
- Hasil tambah tidak melebihi 20
- Hasil tolak tidak melebihi 50
- Operasi darab dan bahagi melibatkan sifir 2, 5, 10
Konstruk
8
Keupayaan
mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang Malaysia
- Keupayaan mengendalikan operasi asas tambah dan tolak yang melibatkan duit syiling 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan wang kertas RM1, RM5, RM10
- Pengendalian operasi hanya melibatkan dua mata wang
Konstruk
9
Keupayaan
mengukur panjang objek, jisim objek dan isi padu
- Keupayaan membuat anggaran ukuran menggunakan UNIT BUKAN STANDARD dan UNIT STANDARD
- Membuat perbandingan panjang, jisim dan isi padu
Konstruk
10
Keupayaan
menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya
- Keupayaan menggunakan bahasa harian untuk menerangkan operasi tambah dan tolak
- Menulis ayat matematik dengan menggunakan angka, simbol tambah (+), simbol tolak (–) dan simbol sama (=)
- Menceritakan situasi yang melibatkan operasi tambah dan operasi tolak dalam bahasa harian
Konstruk
11
Keupayaan
mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian
terhad kepada nombor bulat
- Menyelesaikan masalah operasi tambah dan tolak menggunakan objek maujud
- Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan dua nombor sahaja dan menggunakan sama ada operasi tambah atau tolak
Konstruk
12
Keupayaan
mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian
melibatkan mata wang, masa dan ukuran panjang
- Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan mata wang
- Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan masa
- Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan ukuran
B.
Rancangan Pelajaran Harian (Program Linus - Numerasi)
Mata
Pelajaran
|
:
|
Matamatik
tahun 2 Marvel Heroes
|
Tema/
Tajuk
|
:
|
Nombor
dan Operasi / Unit – 4 : Darab
|
Masa
|
:
|
8.30
– 9.30
(60 minit) |
Standart
Kandungan
|
:
|
4.2
melengkap ayat matematik
|
Standart
Pembelajaran
|
:
|
Murid
berupaya untuk:
membina
sifir dua, lima dan 10 dan empat dengan berpandukan :
|
Objektif
Pembelajaran
|
:
|
Murid
berupaya untuk
a.
melengkap ayat metematik darab
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
:
|
Murid
LINUS
(Numerasi)
1.
Soaljawab mengenai nilai lebih satu daripada suatu nombor
|
Elemen
Merentas Kurikulum
( Emk )
|
:
|
·
Kreativiti (membina kumpulan objek, kombinasi dua
nombor)
·
Perbendaharaan kata merujuk situasi darab.
|
Bahan
Bantu Belajar
|
:
|
Alat
pembilang (blok asas, dekak-dekak), kad gambar,
|
Penilaian
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
:
|
Penilaian
melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
|
Refleksi
|
:
|
|
Aktiviti
ini memudahkan pelajar untuk mengira bola dalam bakul untuk operasi
darab sebagai contoh 2 x 2 = 4. untuk memudahkan pelajar memahami
konsep darab ini. Guru memberikan bola dan bakul serta menunjukkan
dalam satu bakul ada 2 bola jadi kedua-dua bakul ini mengandungi 2
biji bola ini adalah sama dengan 2 bakul x 2 bola dan guru menanyakan
kepada murid-murid berapakan bola yang ada sekarang. Murid-murid akan
mengira bola yang ada didalam bakul dan mendapati jawapan kepada 2 x
2 adalah 4.
Bagi
proses 2 x 2 = 4 adalah satu proses yang mudah bagi murid kerana
ianya sama dengan operasi campur. Guru menukar nombor kepada 2 x 3
pula dan menunjukan kepada murid ada 2 bakul dan setiap bakul ada 3
biji bola dan untuk mengetahui bola jumlah bola tersebut murid-murid
bersama dengan guru mengira semua jumlah bola yang ada dalam
kedua-dua bakul tersebut.
Seterus
guru mengubah soalan (3 x 3 = ? ) dalam operasi ini guru menyediakan
bahan dan meminta setiap kumpulan murid datang kehadapan untuk
menyelesaikan masalah operasi ini.
Guru
sebagai pembimbing melihat bagaimana murid-murid berganding bahu
dalam menyelesaikan masalah ini. Selepas selesai maka guru
menerangkan bagaimanakah sebenarnya operasi ini berjalan. Kebanyak
murid yang menggunakan bahan maujud ini akan terasa mudah dalam
menguruskan operasi darab.
Aktiviti
ini juga boleh menggunakan pelbagai bahan contohnya seperti gambar.
Di dalam sekeping kad gambar mempunyai empat biji buah kelapa dan kad
gambar pula ada tiga keping. Guru meminta pelajar secara
beramai-ramai menggira gambar buah kepala tersebut.
Seterusnya
guru memberikan soalan baru kepada murid 3 x 5 = ? dan guru
melekatkan gambar di papan putih. Sekeping gambar mempunyai 5 buah
kereta yang pelbagai dan jumlah gambar ada 3. guru menerangkan 3
adalah gambar manakala 5 pula mewakili kereta dan soalan ini perlu
kepada jawapan kereta berapakah jumlah keseluruhan kereta yang
terdapat dalam gambar ini. Murid secara beramai-ramai mengira dan
memperolehi jawapan.
Kit
yang di pilih ialah bakul dan bola ianya berkesan kerana memudahkan
pelajar dalam menggunakan bahan maujud dalam operasi darab. Bakul
adalah satu objek yang telah diketahu dapat menyimpan atau mengumpul
barang didalamnya dan bola pula ialah satu objek permainan yang di
gemari oleh murid-murid.
kedua-dua
bahan ini tidak lagi asing kepada murid dan ianya telah di ubah
menjadi satu alat bahan bantu pengajaran yang sangat menarik dan
murid-murid dapat menggunakannya dengan berkesan bagi sesi pengajaran
saya yang menggunakan konstruk 2 dan konstruk 7 untuk tajuk darab
bagi unit 4 dalam tahun 2 pelajaran matematik.
E.
Hasil Aktiviti
Hasil
dari aktiviti ini sangat baik kerana ia berjaya memberikan kefahaman
yang baik kepada murid-murid saya ketika proses pembelajaran dan
aktiviti ini juga sangat menarik serta mudah untuk difahami dalam
tajuk dan konstruk yang saya telah pilih dan semasa dalam proses
pembelajaran juga tiada masalah yang berlaku. Penilaian diambil dari
segi proses semasa arahan di dalam kelas dan juga dapat menyelesaikan
masalah dalam lembaran kerja yang telah di edarkan.
Hasil
yang telah di kutip dan di rekodkan dalam ruang rekod perkembangan
murid di dalam buku rekod pengajaran di sekolah.
F.
Refleksi
Dalam
proses menyiapkan kerja kursus ini saya telah mendapat pengalaman
yang banyak dari segi pengetahuan dan pengajaran dalam hal berkaitan
dengan linus dan numerasi ni adalah kerana saya tidak pernah membaca
dan mengambil tahu tentang linus numerasi ini pada sebelum ini.
Dengan adanya kerja kursus LNP2202W PENDEKATAN PENGAJARAN LITERASI
DAN NUMERASI ini telah memaksa saya untuk membaca hal-hal berkaitan
dengan linus serta hal-hal yang berkaitan dengan numerasi serta mata
pelajaran matematik. Saya juga telah banyak bertanya kepada
guru-guru di sekolah saya mengenai teknik , aktiviti dan juga kadang
kala dapat berbincang mengenai proses pembelajaran dan pengajaran.
Saya dapati ia adalah berbeza dengan pengalaman yang saya lalui dari
sudut pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran bahasa arab dari
segi penyampaian penggunaan langkah serta aktiviti yang di jalankan.
Masalah
utama saya adalah dimana saya cuba mencari satu bentuk penjelasan
yang baik tentang aktiviti-aktiviti yang di jalankan semasa proses
pengajaran. Ini adalah kerana saya masih kurang pengetahuan serta
pengalaman dalam mengendalikan mata pelajaran matematik ini. Saya
telah menggunakan enjin pencarian di internet serta mendapati banyak
laman sesawang menggukan teknik yang sama dan juga tidak di
pelbagaikan. Oleh sebab itu saya perlu banyak membaca dan bertanya
dalam menyiapkan tugasan yang telah diberikan.
Kekuatan
saya dalam mengatasi masalah yang ada adalah dimana saya dapat
menggunakan kemahiran serta kefahaman kendiri untuk memahami serta
menganalisis data yang telah diperolehi dari hasil carian di internet
dan di antara kekuatan saya ialah teknik komunikasi yang baik
sehingga dapat menarik perhatian guru-guru yang sedang sibuk
menjalankan tugas masing-masing untuk meluangkan masa demi
memeberikan tunjuk ajar serta maklumat yang saya perlukan untuk
meningkatkan kefahaman serta dapat menyiapkan tugasan yang telah
diamanahkan kepada saya ini.
Rujukan
:
Ghazali
Abdul Rahman ,
http://zlyrahman.blogspot.com/2013/04/modul-literasi-numerasi-linus-tahun-1-2_1.html
http://portallinus.ppdkualakangsar.edu.my/?p=1051
No comments:
Post a Comment